+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, April 21, 2008

BN punca jurang antara kaum semakin jauh.

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Saya terpanggil untuk berkongsi pendapat mengenai artikel di bawah yang mana ianya menunjukkan muda-mudi kaum Cina di Malaysia rata-rata tidak berpuashati dengan kerajaan Barisan Nasional (BN). Maka tidak hairanlah pada PRU12 yang lalu, mereka menterjemahkannya dengan mengundi pembangkang (pakatan Rakyat). Apa sebab dan puncanya? Adakah pemimpin UMNO, MCA dan MIC selama ini sedar bahawa dasar BN itu sendiri yang sebenarnya menyemai kebencian antara kaum dan ini jelas boleh menjejaskan perpaduan kaum dan mengganggu keharmonian negara kita.

Baca di artikel di bawah:-

Chinese in M'sia dissatisfied: study

Posted by orang kita at 2:16 AM

BN celaru

BN yang diterajui oleh UMNO gagal menyemai rasa hormat antara kaum di Malaysia. MCA yang kononnya mewakili suara kaum cina gagal untuk memperjuangkan nasib kaum cina di Malaysia kerana terpaksa akur dengan polisi kerajaan BN yang menekan kaum cina. Begitu juga dengan MIC yang mana suara ketidakpuashatian yang terpendam selama ini meledak melalui Hindraf. UMNO pula sering menipu kaum melayu kononnya pembela agama Islam dengan bertopengkan Islam Hadhari. Apa lagi yang rakyat mahukan dari kerajaan BN?? kerajaan pimpinan Pak Lah ini sememangnya gagal dalam memperjuangkan rakyat Malaysia. Kenapa??sebab kita dapat lihat kaum melayu semakin terabai, kaum cina merasa tertindas dan kaum india merasa terpinggir. Yang kaya dan bersatu padu adalah pemimpin-pemimpin BN yang melahap harta kekayaan negara di atas nama perpaduan. Rakyat jugalah yang merintih di bumi sendiri. Terpaksa menanggung akibat daripada kerakusan pemimpin-pemimpin haprak BN ni. Kenaikan harga minyak yang melampau, kenaikan harga barang kawalan menjadi-jadi walaupun dipantau, harga bayaran tol semakin naik dengan perjanjian rahsia Samy Vellu, pembelian jet peribadi, kapal layar, kos projek yang melebihi anggaran dan macam-macam lagi. Kalau disenaraikan, memang panjang dan rakyat memang sedia maklum tentang ini.

Umpama Bom Masa

Sebenarnya senario ketegangan kaum ini semakin lama semakin memuncak sejak pemerintahan Pak Lah. Saya dapat rasakan, kelemahan pentadbiran Pak Lah yang begitu ketara membuatkan rakyat meluat dan sakit hati. Kebencian kaum cina pada orang Melayu dapat kita lihat dengan lambakan kutukan kepada Melayu diforum-forum yang melibatkan pertembungan 2 kaum ini. Sebagai contohnya, negara kita pernah digemparkan dengan lagu Negarakuku yang dicipta oleh seorang anak muda cina bergelar Namewee. Lihat saja dibahagian komennya. Betapa dapat kita lihat orang cina dan melayu memberi komen yang menunjukkan tahap kebencian sesama mereka. Itu belum lagi tengok keadaan sekeliling kita lagi. Anak muda cina yang tidak fasih berbahasa melayu pun semakin ramai. Kerana apa???kerana kerajaan pimpinan ini tidak mendaulatkan bahasa melayu dalam penggunaan harian. Jumpa orang cina muda je,mesti kena bertutur Bahasa Inggeris. Tak percaya cuba pergi ke kawasan majoriti cina di Bukit Bintang. Nak beli barang, cakap bahasa melayu pun pelat tak faham. Terpaksalah kita guna bahasa inggeris. Ini menunjukkan semangat patriotik di kalangan rakyat Malaysia semakin terhakis. Perhubungan kaum di antara melayu, cina dan india dapat disatukan dengan bahasa. Senario sekarang sememangnya memerlukan langkah yang drastik. Jangan biarkan ia membarah di dalam jiwa rakyat Malaysia. Jika ia dibiarkan, maka tidak dinafikan peristiwa 13 Mei 1969 mungkin berulang sekali lagi. Minta dijauhkan.

Rakyat Minda kelas pertama

Dalam pada kita merasakan bahawa ketegangan kaum semakin memuncak, saya dapat rasakan ada juga rakyat yang berfikiran positif dan berhikmah dalam menangani isu ketegangan kaum ini. Mereka tidak akan melenting apabila mendengar atau membaca dari media yang selalunya mengapi-apikan permusuhan kaum ini. Media kerajaan memainkan isu-isu yang sepatutnya dibincangkan secara ilmiah. Mereka membuat kenyataan sebelah pihak yang lebih menjuruskan kepada kebencian seseuatu kaum dengan kaum yang lain. Sebagai contoh, media memainkan sentimen perkauman dengan menakut-nakutkan kaum cina terhadap Islam yang didokong oleh PAS. Media memburukkan orang melayu Islam yang menyokong PAS ini dengan gambaran yang ekstrem mirip kepada pengganas. Jika PAS buat hukum Islam, maka kaum cina dan india akan hidup tersepit. Kena ikut hukum Islam yang digambarkan akan memundurkan rakyat. Apa ini??media apakah ini???Sepatutnya media memainkan peranan dengan menunjukkan bahawa Islam itu indah. Ini tidak, media yang diterajui oleh orang melayu Islam sendiri yang menimbulkan kesangsian kaum lain terhadap Islam yang diterajui oleh orang melayu, kaum mereka sendiri. Di pihak bukan Islam pula, MCA dan MIC mengapi-apikan kaum cina dan india bahawa jika mereka sokong pembangkang, maka mereka sebenarnya menyokong hukum Islam tertegaknya di bumi Malaysia. Mereka ditakutkan dan diugut. Media kerajaan juga tidak memberikan ruang untuk PAS menerangkan tentang keindahan pemerintahan Islam ini. Tidak hairanlah, kaum cina dan india begitu memusuhi kaum melayu sama ada dari UMNO atau PAS. UMNO yang sedia maklum dibenci mengheret kebencian yang diberikan kepada mereka supaya turut diberikan kepada PAS. Dengan sentimen kebencian yang tidak sedari oleh pemimpin UMNO inilah membuatkan ketegangan kaum semakin memuncak. PAS jugalah yang memberikan penerangan kepada kaum lain bahawa pemerintahan Islam tidak menganiaya kaum lain.
Tetapi, rakyat kita sekarang kebanyakkannya mempunyai minda kelas pertama. Mereka tidak mudah mempercayai paluan gendang senget yang dimainkan oleh media kerajaan. Mereka akan mencari fakta dan cerita yang sebenar di sebalik cerita yang dilagukan oleh media kerajaan. Ini dapat dilihat dengan sokongan kaum cina dan india beralih kepada pembangkang pada PRU12 tempohari. Tahniah rakyat Malaysia!!!! Jadilah rakyat minda kelas pertama. Jangan menilai berita dengan nafsu amarah, tetapi nilaikannya dengan akal fikiran dan hikmah yang tersembunyi. Insyaallah, semua boleh bersatu di atas nama perjuangan Pakatan Rakyat.

Pakatan Rakyat bina Malaysia baru

Selepas PRU12, kemenangan Pakatan Rakyat di 5 buah negeri dan Wilayah Persekutuan menunjukkan bahawa rakyat sedar mereka telah dipermainkan oleh BN. BN sudah tidak relevan dalam segala segi. Rakyat bermindakan kelas pertama ini telah menghukum BN yang lebih kepada slogan retorik semata-mata. Kempen yang menggunakan media secara besar-besaran yang tak pernah terjadi selama ini membuatkan rakyat meluat dan benci kepada BN. "Makkal Sakhty" sering dilaung-laungkan oleh kaum india menunjukkan kebencian yang memuncak kepada BN dan ia telah pun diterjemahkan kepada undi kepada Pakatan Rakyat. Kaum cina juga tidak ketinggalan memberikan undi kepada Pakatan Rakyat kerana kebencian yang memuncak kepada pemimpin UMNO yang rasuah, tidak bermoral dan menindas pemimpin kaum mereka. Juga kepada orang melayu yang bermindakan kelas pertama inilah berani memberikan undi kepada kepada Pakatan Rakyat dengan harapan Pakatan Rakyat akan membina Malaysia baru yang memperjuangkan mereka tanpa meminggirkan kaum lain. Dengan kebijaksanaan pimpinan Pakatan Rakyat, kami berharap agar ketegangan kaum yang memuncak umpama bom masa ini dapat dimatikan dan jadikan semua rakyat bersatu tanpa ada rasa prejudis antara satu sama lain. Ingatlah wahai pemimpin Pakatan Rakyat, kami rakyat akan memantau kamu. Jangan ambil kisah tentang media yang selalu melaporkan berita yang salah. Berita yang menimbulkan kebencian antara kami. Kami akan menggembleng tenaga kami melawan dajal elektronik kerajaan yang sering menaburkan fitnah. Apa yang kami perlukan adalah keikhlasan dan ketelusan pemerintahan dari kamu, wahai pemimpin Pakatan Rakyat. Bersama membina Malaysia baru. Insyaallah....


--------------------------------------------
catatan orangkita : 21 April, 8:20 am
http://sangpemantau.blogspot.com/
--------------------------------------------

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |