+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, April 29, 2008

Kelantan tuntut kerajaan pusat pohon maaf, bayar pampasan

Mstar Online

28-04-2008 07:10:00 PM

KOTA BHARU: Kerajaan Negeri Kelantan berpendapat kerajaan pusat sepatutnya menyalurkan bantuan tertentu kepada negeri itu mengikut amalan sistem demokrasi dan oleh itu harus memohon maaf dan membayar pampasan atas kegagalan berbuat demikian, kata Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, hari ini.

Katanya, sejak PAS memerintah negeri itu selepas pilihan raya umum 1990, kerajaan pusat gagal menyalurkan peruntukan untuk program perumahan kos rendah dan bantuan kelengkapan peralatan untuk pihak berkuasa tempatan (PBT).

"Terengganu sekarang ini pun minta kembali royalti minyak negeri itu. Kita ada hak untuk minta (peruntukan dan bantuan) kerana ia bayaran yang sepatutnya kami terima.

"Negeri lain dapat, kenapa Kelantan tidak dapat, sedangkan ini negara demokrasi," katanya kepada pemberita selepas majlis angkat sumpah Anggota Dewan Undangan Negeri Kelantan di Kompleks Kota Darul Naim di sini, hari ini.

Nik Aziz yang juga Mursyidul Am PAS berkata, beliau membuat desakan itu memandangkan kerajaan pusat kini sudah sedar dengan kesilapan-kesilapan lampau dan sanggup membuat permohonan maaf.

Katanya ini termasuk kesediaan kerajaan pusat pimpinan Umno baru-baru ini memutuskan untuk membuat bayaran exgratia kepada bekas ketua hakim negara Tun Salleh Abbas dan beberapa hakim lain yang dipecat berikutan krisis kehakiman pada 1988. BERNAMA

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |