+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, April 29, 2008

PAS Terengganu Sokong MB Buka Jelapang Padi Di Setiu

Buletin Online

PDF Cetak E-mail
Ditulis oleh SM Noor
Tuesday, 29 April 2008

The image “http://buletinonline.net/images/berita2/jelapangsetiu.gif” cannot be displayed, because it contains errors.

Kuala Terengganu - PAS Terengganu menyokong cadangan Menteri Besar membuka 3,200 hektar kawasan sawah padi di Setiu kerana ia bertepatan dengan Pelan Induk Pertanian 2001 – 2010 yang pernah digubal oleh kerajaan Terengganu dahulu.

Sokongan tersebut dinyatakan oleh Timbalan Pengerusi Lajnah Pertanian PAS Negeri Terengganu, Tuan Haji Mohamad Said ketika dihubungi Buletin Online.

Beliau mengalu-alukan cadangan Menteri Besar Terengganu yang baru itu dan berharap ianya akan dilaksanakan secepat mungkin.

Beliau berkata pembukaan ‘Jelapang Setiu’ telah dirancang oleh kerajaan PAS dahulu melalui Pelan Induk Pertanian Negeri Terengganu 2001 – 2010 (PIPNT).The image “http://buletinonline.net/images/berita2/mohdsaid1.gif” cannot be displayed, because it contains errors.

Beliau berkata dalam rancangan PIPNT keluasan tanaman padi di Besut dan Setiu dijangka akan mencapai sehingga 10, 623 hektar dari keluasan sedia ada ketika itu 5, 499 hektar.

Beliau berkata PIPNT yang dirancang kerajaan PAS Terengganu adalah selaras dengan Dasar Pertanian Negra Ketiga (DPN3) yang bermatlamat untuk meningkatkan sumbangan sektor pertanian kepada ekonomi negara melalui peningkatan pengeluaran pertanian terutamanya tanaman makanan.

Beliau berkata sekiranya PIPNT dilaksanakan, Terengganu dapat menghasilkan keperluan pengeluaran padi sehingga 65%.
The image “http://buletinonline.net/images/berita2/pipnt2.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.
”Pengeluaran padi sekarang hanya sekitar 35 – 40% sahaja, kita mengimpot beras sekitar 60-65% peratus,
”keadaan ini kritikal, sekiranya keluasan tanaman padi dan pengeluaran padi tidak ditambah.” jelas Mohamad.

Beliau yang juga bekas Timbalan Pengarah Pertanian Negeri Terengganu walau bagaimana pun kesal kerana kerajaan Pusat tidak menyokong rancangan PIPNT.

”Kerajaan Pusat hanya memberikan bantuan kepada ‘Jelapang’ yang sedia ada,
”kategori ‘Jelapang’ di negeri Terengganu adalah kawasan penanaman padi dibawah KETARA di Besut.” tambah beliau.

Justeru beliau menyarankan supaya Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said mengadakan perundingan dengan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani supaya kawasan seluas 3,200 hektar yang dicadangkan dimasukkan didalam kategori ‘Jelapang’.

PIPNT telah telah dikeluarkan oleh Unit Perancang Ekonomi Negeri Terengganu pada 22 Disember 2001 bersamaan 7 Ramadhan 1422, dibawah Jawatankuasa Pertanian dan Pembangunan Luar Bandar Negeri Terengganu yang di pengerusikan oleh Dato’ Ustaz Hj Abu Bakar Chik.

The image “http://buletinonline.net/images/berita2/pipnt3.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

PINT telah dilancarkan pada 26 September, 2002 bersekali dengan pelancaran dan pembukaan Pasar Borong Darul Iman oleh Menteri Besar ketika itu, Dato’ Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |