+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, April 21, 2008

Penjelasan isu perumahan terbengkalai di Selangor

Detik daily

Posted on Saturday, April 19 @ 11:24:15 MYT by reformis

Kenyataan Akhbar

Oleh Iskandar Abdul Samad
EXCO Perumahan, Pengurusan Bangunan & Setinggan Selangor

 Pada 18 April 2008 telah dilaporkan oleh sebuah akhbar tempatan bahawa saya telah memberitahu yang masalah projek perumahan terbengkalai di Selangor akan diselesaikan di dalam sedikit masa lagi.

Ingin saya menyatakan di sini bahawa saya telah ditafsir kerana tidak mungkin masalah sebesar ini (menurut rekod terkini Lembaga Perumahan & Hartanah Selangor terdapat 139 projek) dapat diselesaikan di dalam masa yang singkat.
Sebarang penyelesaian perlu melibatkan Kementerian Perumahan & Kerajaan Tempatan yang mempunyai pelbagai kuasa untuk melindungi kepentingan pembeli, pemaju-pemaju di mana ada yang telah bankrap dan bank-bank.

Bagi pihak Kerajaan Negeri, kami akan memastikan perkara-pekara yang wajar dilaksanakan oleh agensi-agensinya akan dilaksanakan untuk memastikan pembeli-pembeli tidak terus dizalimi. Walau bagaimana ia memerlukan kerjasama dari semua pihak.

Buat masa ini, sama ada Kementerian atau / dan Kerajaan Negeri melalui Lembaga Perumahan & Hartanah Selangor, sedang mengadakan pemantauan terhadap projek-projek yang sakit atau lewat tetapi berpotensi untuk disiapkan. Ini dilakukan menerusi mesyuarat dari masa ke se masa bersama pihak pemaju, kontraktor, pembeli atau agensi-agensi yang berkaitan.

Ingin juga di sini saya menarik perhatian kepada Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan Dan Perlesenan) 1966 (Akta 118), yang memperuntukan Menteri dengan kuasa perseorangan untuk melantik syarikat baru mengambilalih pemaju perumahan yang tidak memenuhi obligasi tanpa perlu merujuk kepada Menteri Kewangan terlebih dahulu [ Subseksyen 11(1)c ].

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |