+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, April 16, 2008

Tarik pelabur, atasi kemiskinan antara agenda utama kerajaan - MB Perak

Harakahdaily

Johari Jaafar

Wed | Apr 16, 08 | 12:44:29 pm MYT

IPOH, 16 April (Hrkh) - Kerajaan negeri akan berusaha untuk menyakinkan para pelabur luar dan dalam negeri untuk terus melabur di negeri ini, malah mereka digalakkan menambah pelaburan bagi mempastikan negeri Perak terus menjadi negeri maju.

Dalam masa sama juga kerajaan tidak akan membiarkan rakyat yang miskin terus dihimpit kemiskinan kerana masalah kemiskinan rayat juga menjadi tumpuan Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Perak.

Menteri Besar Perak, Ir Mohammad Nizar jamaluddin berkata demikian di hadapan lebih 50,000 hadirin sempena himpunan rakyat di Stadium Perak.

Turut hadir pada majlis itu, Menteri Besar Kedah, Ustaz Azizan Abdul Razak, Exco Kerajaan Selangor, Dato' Dr Hasan Ali yang mewakili Menteri Besar Selangor, Ketua Pemuda DAP Pusat, Ngo Kor Ming, yang mewakili Ketua Menteri Pulau Pinang, Exco Kerajaan Negeri Kelantan, Dato' Husam Musa yang mewakili Menteri Besar Kelantan.

Turut sama, Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Ahmad Awang, Pengerusi Parti Keadlan Rakyat Negeri Perak, Ustaz Zulkifli Ibrahim dan Pengerusi DAP Perak, yang juga Adun Sitiawan, Nge Ko Ham.

Menurut Nizar penduduk miskin di negeri ini dianggarkan kira-kira 10,000 orang yang berpendapatan di bawah paras kemiskinan iaitu RM387 sebulan.

Kerajaan negeri katanya, akan berusaha mencari sumber kewangan luar bagi mencapai hasrat berkenaan seterusnya mengurangkan jumlah golongan miskin di negeri ini.

Kerajaan negeri akan mencari sumber luar bagi menambah pendapatan kewangan golongan ini yang mungkin disalurkan dalam pelbagai bentuk sama ada pemberian subsidi makanan atau kupon supaya mereka mempunyai pendapatan yang munasabah.

"Kita juga akan menyalurkan bantuan dalam bentuk pendahuluan sebanyak 10 peratus bagi mereka untuk memiliki rumah kediaman," jelasnya

Bagi menarik lebih ramai pelabur di sini kerajaan negeri juga akan mengkaji cadangan untuk memanjangkan tempoh pajakan bagi tanah industri besar yang diberikan kepada pelabur supaya mereka yakin untuk terus melabur di negeri ini, katanya.

Beliau telah berjumpa dengan beberapa pelabur dari Timur Tengah dan Amerika yang datang menemuinya dan mereka menyatakan kesediaan untuk melabur di negeri ini.

"Saya baru sahaja mengadakan pertemuan dengan pelabur tempatan termasuk pengkilang, kita telah berdialog dan mengemukakan beberapa soalan, kita menjawabnya dan memberikan keyakinan kepada mereka, Alhamdulillah mereka puas hati dan merasa yakin untuk melabur di bawah kerajaan negeri yang baru," jelasnya. - mns

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |