+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, April 29, 2008

Timbalan Speaker: 17 anggota pembangkang sokong Wan Junaidi

Utusan Online


Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Timbalannya, Datuk Seri Najib Tun Razak bersalaman ketika menghadiri Majlis Angkat Sumpah Ahli Parlimen Malaysia di Dewan Rakyat, Kuala Lumpur, semalam. – Gambar MOHD NOOR AMIN


KUALA LUMPUR 28 April – Persidangan pertama Parlimen ke-12 mencatat perkembangan menarik apabila dua anggota Barisan Nasional (BN) dipilih sebagai Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat dengan seorang daripadanya turut mendapat sokongan daripada 17 anggota pembangkang.

Ahli Parlimen Santubong, Datuk Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar dan Ahli Parlimen Beluran, Datuk Ronald Kiandee masing-masing memperoleh 157 dan 140 undi dalam pengundian yang diadakan hari ini.

Mereka mengetepikan cabaran daripada anggota pembangkang, Dr. Tan Seng Giaw (DAP-Kepong) yang hanya mendapat 81 undi.

Dengan komposisi Dewan Rakyat yang terdiri daripada 140 Ahli Parlimen BN dan 82 anggota pembangkang, kejayaan Wan Junaidi memperoleh 157 undi menunjukkan pencalonannya turut disokong oleh 17 wakil rakyat pembangkang.

Bagaimanapun, identiti kumpulan Ahli Parlimen pembangkang itu tidak diketahui kerana pengundian dibuat secara sulit.

Ketua Pembangkang yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail ketika diminta mengulas kemenangan Wan Junaidi – yang turut dicapai hasil daripada sokongan Ahli Parlimen pembangkang – menerima keputusan tersebut secara positif.

“Semua anggota pembangkang mengundi Seng Giaw kecuali seorang. Pembangkang sudah beri sokongan padu kepada calon kita, tetapi (Wan Junaidi dan Ronald) menang... kita terimalah,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di lobi Parlimen.

Daripada 82 anggota Parlimen pembangkang, 31 ialah wakil rakyat Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP (28) dan Pas (22), manakala Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali merupakan wakil rakyat Bebas yang bertanding atas tiket Pas.

Proses pengundian bagi jawatan Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat dijalankan secara sulit iaitu dengan kesemua 222 wakil rakyat menulis nama dua calon pilihan mereka di atas kertas sebelum dikumpulkan oleh petugas Parlimen untuk pengiraan.

Pemilihan Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat diadakan sebaik sahaja 222 anggota Parlimen selesai mengangkat sumpah di hadapan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia pada pukul 12.30 tengah hari.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mencadangkan dua nama iaitu Wan Junaidi dan Ronald sebagai calon BN yang bertanding bagi merebut dua jawatan yang dipertandingkan itu sebelum disokong oleh timbalannya, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Penasihat DAP yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang pula mencadangkan nama Seng Giaw sebagai calon daripada pakatan pembangkang yang kemudian disokong oleh Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh.

Keputusan pemilihan diumumkan oleh Yang Dipertua Dewan Rakyat pada pukul 12.50 tengah hari dan disambut dengan tepukan gemuruh anggota Dewan.

Wan Junaidi, Ahli Parlimen Santubong selama lima penggal, ketika mengulas kemenangannya berkata, rakan-rakan daripada anggota pembangkang telah menyatakan sokongan kepada beliau sebaik sahaja mengetahui namanya dicalonkan untuk jawatan itu.

“Mereka menyokong saya setelah mendapat tahu kemampuan, pengalaman dan latar belakang saya dalam bidang undang-undang,” katanya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |