+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, May 22, 2008

BPR buka kes percutian Eusoff-Lingam

Utusan Online

KUALA LUMPUR 21 Mei – Setelah 10 tahun siasatan dihentikan, Badan Pencegah Rasuah (BPR) membuka semula siasatan kes percutian melibatkan bekas Ketua Hakim Negara, Tun Eusoff Chin dan peguam, V. K. Lingam di New Zealand pada 1994.

Ketua Pengarah BPR, Datuk Ahmad Said Hamdan yang mengesahnya berkata, keputusan itu dilakukan setelah BPR menerima arahan Peguam Negara semalam.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai perkara itu.

‘‘Kita membuka semula siasatan seperti diarahkan oleh Peguam Negara yang diterima semalam,’’ katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Ekoran laporan Suruhanjaya Siasatan Diraja berhubung klip video V.K. Lingam, Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail mengarahkan BPR membuka semula siasatan terhadap Eusoff dan Lingam.

Siasatan tertumpu kepada dakwaan mereka ‘bercuti bersama’ pada tahun 1994 berdasarkan gambar percutian bekas Ketua Hakim Negara itu dengan keluarga Lingam.

Siasatan juga dijangka memberi tumpuan terhadap beberapa isu lain yang dibangkitkan dalam laporan suruhanjaya tersebut.

BPR pada 1998 menyiasat kes itu setelah menerima aduan daripada orang ramai tetapi siasatan diarah ditutup oleh Peguam Negara berikutan kekurangan bukti.

Lingam dalam perbicaraan suruhanjaya klip video memberitahu, beliau bersama Eusoff merancang percutian di New Zealand secara berasingan walaupun butir percutian mereka, termasuk tarikh penerbangan hampir sama.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |