+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, May 22, 2008

Dr M kepada Musa dan Shahrir: "Tepuk dulang paku serpih"

Mstar Online

22-05-2008 10:24:38 AM
Oleh SA'ODAH ELIAS

PETALING JAYA: Walaupun kini di Jepun, Tun Dr Mahathir Mohamad terus lantang membelasah mereka yang mengkritik beliau kerana keluar Umno, terutama veteran Tun Musa Hitam dan ahli majlis tertinggi Datuk Shahrir Samad.

Melalui posting terakhir beliau dalam laman blog peribadinya www.chedet.com, awal pagi Khamis, bekas perdana menteri itu mengaku berasa geli hati mengikuti laporan media yang memetik Musa sebagai menganggapnya sebagai duri dalam daging.

"Tun, apakah Tun lupa Tun jadi duri dalam daging Umno tahun 1986 - 87 dahulu? Semasa Tun jadi Timbalan Perdana Menteri (di lantik oleh saya). Tun telah letak jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden Umno kerana hendak saya berhenti daripada jadi perdana menteri dan diganti oleh Tun. Atas rayuan ahli Majlis Tertinggi, Tun kembali sebagai Timbalan Presiden Umno. Rupa-rupanya Tun masih punyai niat untuk jatuhkan saya.

"Oleh itu Tun menghasut Tengku Razaleigh yang menjadi musuh ketat Tun supaya lawan saya. Demikianlah bencinya Tun kepada saya sehingga sanggup terima musuh ketat Tun bertanding presiden, dan Tun jadi timbalannya; Tun sebelum itu rayu supaya saya sokong Tun untuk rebut jawatan Timbalan Presiden dalam pertandingan lawan Tengku Razaleigh," tulis beliau.

Berikutan tindakan Musa itu, kata Dr mahatir, akhirnya pecahlah Umno dan muncullah parti serpihan Semangat 46.

"Tetapi dengan bijaknya Tun tidak menyertainya. Tun selamat dan dilantik oleh saya sebagai perutusan bertaraf Menteri ke Bangsa-Bangsa Bersatu. Tengku Razaleigh terkeluar daripada Umno Baru dan menjadi mangsa perancangan Tun. Syabas Tun. Saya tak tahu sekarang Tun ahli Umno atau tidak," tambahnya.

Mengenai Shahrir Samad yang juga Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Dr Mahathir mengingatkan beliau tentang sejarahnya pernah keluar Umno serta menjadi calon bebas bagi menentang Barisan Nasional dalam satu pilihan raya kecil menggunakan simbol kunci.

"Siapakah kamu yang nak kritik tindakan saya? Jika tidak kerana kakak Tun Musa sebagai Ketua Wanita Johor Bahru datang pagi-pagi ke rumah saya untuk merayu supaya Datuk dibenar kembali ke pangkuan Umno, Datuk akan jadi duri dalam daging Umno lebih lama. Walaupun Datuk maki hamun saya semasa pilihan raya kecil saya bersetuju Datuk masuk balik Umno.

"Saya ucap tahniah kerana Datuk dapat sekali lagi jadi Menteri. Jagalah harga barang baik-baik. Tak usahlah komen tentang diri saya," katanya dengan mengakhiri tulisannya kali ini dengan pantuk dua rangkap "Tepuk dulang paku serpih. Katakan orang awak yang lebih.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |