+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, May 7, 2008

Individu Persoal Kedaulatan Raja dan Sultan Boleh Didakwa

Bernama

KUALA LUMPUR, 6 Mei (Bernama) -- Mana-mana individu yang mempersoalkan sistem Raja Berperlembagaan dan demokrasi boleh didakwa mengikut Akta Hasutan kerana mencabar kedaulatan negara seperti yang termaktub dalam perlembagaan, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar.

Sambil mengutuk tindakan Pengerusi DAP Karpal Singh berhubung perkara itu, Syed Hamid mempersoalkan mengenai rasional dan sebab Karpal perlu membangkitkan perkara itu dalam sidang akhbar di lobi Parlimen.

"Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sendiri sudah memohon ampun kepada Sultan Perak Sultan Azlan Shah berhubung kes itu dan saya kira tentunya mewakili Pakatan Rakyat itu sendiri.

"Tetapi nampaknya ada kepala lain yang tiba-tiba hendak mempersoalkan semula. Bukankah sepatutnya perkara ini sudah selesai," katanya ketika diminta mengulas kenyataan Karpal semalam bahawa Sultan Perak tidak mempunyai hak untuk campur tangan dalam keputusan kerajaan negeri, termasuk mengarah Mohammad Nizar membatalkan arahan pertukaran dan melantik semula Datuk Jamry Sury sebagai Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP).

Syed Hamid berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri dialog tertutup bersama Lembaga Penapis Filem dan Rayuan Filem di sini Selasa.

Sementara itu, Syed Hamid berkata kerajaan tidak bercadang untuk mengkaji semula Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana ia masih relevan untuk digunapakai di negara ini.

Katanya ISA masih relevan dalam mempertahankan keselamatan, kemakmuran, undang-undang dan peraturan di negara yang mengamalkannya.

Beliau memberi contoh Amerika Syarikat sendiri yang masih menggunapakai `Homeland Security' untuk mengelak ancaman dan berlakunya situasi buruk yang kaedahnya hampir serupa dengan ISA.

"Kita tidak hukum mereka sebagai penjenayah tetapi sebagai mereka yang mempunyai potensi untuk memberi ancaman kepada masyarakat. ISA cukup relevan bagi membendung daripada berlakunya jenayah dan menjaga keselamatan masyarakat dan juga negara," katanya.

-- BERNAMA

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |