+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, May 14, 2008

Isu Kerugian Petronas - Menteri Gagap dan Tidak Menjawab

Suara Keadilan

Selasa, 13 Mei 2008

PARLIMEN, 13 Mei (SK) – Isu berhubung kerugian Petronas tidak dijawab tepat oleh Kerajaan dalam Dewan Rakyat hari ini sebaliknya memberikan jawapan jauh terpesong dari soalan yang diberikan. Soalan berhubung isu kerugian tersebut dibangkitkan oleh Ketua Pembangkang di Parlimen, Dr. Wan Azizah Wan Ismail di dalam soalan tambahannnya.

Di dalam soalan tersebut, beliau telah meminta pihak kerajaan menjelaskan berapa lama lagi dan berapakah jumlah kerugian yang ditanggung Petronas berikutan telah menjual produk bahan mentah berkenaan kepada negara tertentu dengan harga yang telah ditetapkan melalui kontrak perjanjian penjualan di mana ianya jauh lebih murah berbanding harga pasaran semasa.

Dr. Wan Azizah juga turut bertanyakan soalan mengapa Petronas boleh terlibat memasuki perjanjian demikian di samping mempersoalkan mengapa negeri-negeri yang mengeluarkan hasil minyak dan gas seperti Terengganu, Sabah dan Sarawak adalah merupakan negeri-negeri yang paling miskin di Malaysia.

Soalan tajam tersebut tidak dapat dijawab oleh wakil dari Kerajaan yang mewakili Perdana Menteri untuk menjawabnya sebaliknya memberikan jawapan yang jauh meleset dengan fakta yang dikehendaki. Bahkan semasa di awal ucapan untuk menjawab soalan tersebut, Menteri berkenaan agak tergagap untuk menjawab soalan berkenaan.

Menteri Senator berkenaan hanya memberikan jawapan yang tidak munasabah dengan mengatakan bahawa perjanjian tersebut dibuat atas kos bagi mengeluarkan petrol dan gas cecair memerlukan pelaburan yang besar oleh itu ianya memerlukan Petronas untuk mendapatkan kontrak jangka panjang dari segi keuntungan jangka panjang kepada Korea, Jepun dan Taiwan. Beliau turut cuba memesongkan fakta dengan mengatakan bahawa harga jualan bahan tersebut diselaraskan mengikut formula tertentu berpandukan harga pasaran semasa.

Berdasarkan jawapan tersebut, jelas menunjukkan kerajaan enggan menjelaskan kerugian sebenar yang terpaksa ditanggung Petronas di samping tidak mahu secara telusnya mendedahkan tempoh kerugian yang secara terus menerus ditanggung oleh syarikat kerajaan tersebut.

Menteri berkenaan turut tidak menjawab soalan mengapa ketiga-tiga negeri pengeluar petroleum berkenaan adalah merupakan negeri yang paling miskin di negara ini. Sebaliknya mengelak dengan memberi jawapan bahawa negeri-negeri tersebut telah diberikan 5% royalti petroleum oleh Kerajaan Persekutuan sebagaimana yang ditetapkan mengikut perjanjian.

Berikutan jawapan yang diberikan, Dr. Wan Azizah meminta Menteri berkenaan untuk menjawab soalan tersebut namun Menteri itu bertegas menyatakan bahawa beliau telah menjawab soalan berkenaan.

Hal ini sekaligus menggambarkan pihak kerajaan cuba sembunyikan fakta sebenar serta berusaha menafikan salahguna perolehan hasil bahan mentah tersebut daripada pengetahuan rakyat. - Zuwairi Zakwa

Berita Berkaitan;

12 Mei :Kuasa Petronas ke Tangan Parlimen?

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |