+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, May 22, 2008

Isu Royalti Minyak Terengganu Ada Perkembangan Positif, Kata Ahmad

Bernama

KUALA TERENGGANU, 22 Mei (Bernama) -- Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Said berkata isu supaya kerajaan Pusat menyerahkan kembali pengurusan wang royalti minyak kepada kerajaan negeri, kini menunjukkan perkembangan yang positif.

Beliau berkata gambaran tersebut diperolehinya selepas mengadakan pertemuan empat mata dengan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di bangunan Parlimen, semalam.

"Hasil perbincangan dengan Perdana Menteri menampakkan perkembangan positif dan rundingan lanjut akan diadakan selepas ini," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan exco di sini Khamis.

Ahmad sebelum ini meminta kerajaan Pusat menyerahkan kembali pengurusan wang royalti itu kepada kerajaan negeri setelah ia dihentikan ketika PAS mengambil alih pemerintahan negeri pada 1999.

Mengulas lanjut, Ahmad berkata rundingan lanjut berhubung isu itu dijangka diadakan sama ada ketika Perdana Menteri melakukan lawatan kerja ke negeri itu bagi merasmikan majlis penutup Sukan Malaysia (Sukma) pada 9 Jun ini atau semasa melawat projek jelapang padi Terengganu di Setiu pada 14 Jun.

"Kita berharap perbincangan itu akan membuahkan hasil yang baik dan memberi kepuasan kepada semua pihak. Sama-samalah kita berdoa," katanya bahawa rakyat juga mahukan supaya wang royalti itu diuruskan oleh kerajaan negeri. Beliau berkata kerajaan negeri meminta kerajaan Pusat menyerahkan kembali pengurusan wang royalti itu kerana Sabah dan Sarawak masih menerima wang tersebut di bawah perjanjian yang sama dengan Terengganu.

"Sabah sebelum ini juga pernah diperintah oleh pembangkang (tetapi masih menerima wang royalti minyak)," katanya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |