+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, May 11, 2008

‘Jejak-jejak Wang Ehsan’ – Pendedahan Akhbar The Edge Daily

Buletin Online


PDF Cetak E-mail
Ditulis oleh Wartawan Buletin Online
Sunday, 11 May 2008

The image “http://buletinonline.net/images/berita4/covertheedge.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.Minggu lalu, akhbar the Edge mengeluarkan berita berkaitan Mad Said, Menteri Besar Terengganu menolak dua kertas cadangan projek yang tidak diundang.

Pada keluaran 5 Mei lalu pula, The Edge Daily mendedahkan secara terperinci berkenaan Wang Ehsan/ Dan Khas dan tuntutan royalti petroleum dengan tajuk muka depan ‘The Wang Ehsan Money Trail’

Dalam versi cetaknya, Dato’ Mad Said Menteri Besar Terengganu menghiasi muka depan ‘cover page’, sebagai berita utama berikutan para wartawan The Edge telah mengadakan temuabual eksklusif dengan beliau bagi mendapat liputan sebenar keatas usaha MB Terengganu itu menuntut kembali royalti minyak dari kerajaan Persekutuan.

Akhbar the Edge dalam artikel muka depan yang lain bertajuk ‘Terengganu – the poor rich state’ telah mengulas tentang kekayaan negeri Terengganu yang dikatakan sebagai negeri yang paling diberkati oleh kerajaan persekutuan kerana mendapat bayaran royalti lebih dari RM 1 bilion setahun.

Secara sinis, akhbar tersebut membuat perbandingan diantara bajet kewangan tahunan negeri Terengganu dan bajet negeri Selangor.

Bajet Terengganu untuk tahun 2008 bernilai 1.67 bilion, manakala bajet Selangor untuk tahun yang sama hanyalah RM 1.3 bilion.

Dengan bajet yang kurang dari Terengganu, ia adalah bersesuaian dengan Selangor yang dikenali sebagai sebuah negeri yang paling maju dan mempunyai penduduk lima kali ganda daripada Terengganu.

The image “http://buletinonline.net/images/berita4/madsaitheedge.jpg” cannot be displayed, because it contains errors. Terengganu mempunyai penduduk hanya lebih sedikit daripada sejuta orang, dan sehingga kini masih tergolong dalam kategori antara negeri-negeri termiskin di Malaysia.


Artikel akhbar The Edge juga mendedahkan Mad Said berkata, walaupun beliau menjadi Exco pada zaman Idris menjadi Menteri Besar pada sesi yang lalu, beliau tidak tahu menahu berapakah sebenarnya perbelanjaan yang digunakan untuk membiayai Monsoon Cup dan juga Taman Tamadun Islam.

Menurut Mad Said pada setiap tahun semasa ucapan bajet tahunan dibentangkan, dicatatkan angka-angka perbelanjaan Monsoon Cup tetapi Idris tidak pernah menhuraikan dari mana datangnya sumber pembiayaan keatas penganjuran perlumbaan perahu layar tersebut.

Sehubungan dengan itu, dalam artikel yang sama, akhbar The Edge juga menemubual Pesuruhjaya PAS Negeri Terengganu, Dato’ Mustafa Ali bagi mengupas lanjut berkaitan tuntutan yang telah dibuat oleh kerajaan PAS terhadap royalti minyak melalui mahkamah pada tahun 2001.

Menurut The Edge, Dato’ Mustafa Ali berkata setelah royalti di tukar kepada wang ehsan pada tahun 2000, wang tersebut telah disalurkan melalui koordinator yang dilantik oleh UMNO. Sebanyak RM 40 juta wang royalti disalurkan atas nama wang ehsan, yang tidak melalui kerajaan pada masa itu.

Buletin Online difahamkan, wang bernilai RM 40 juta itu tidak diaudit dan tidak ada sebarang laporan yang dikemukakan secara terperinci berkaitan perbelanjaan wang ehsan tersebut. Berkait perkara yang sama,

ia berlaku keatas perbelanjaan yang disalurkan keatas penganjuran Monsoon Cup, sebagaimana yang dicatatkan dalam Laporan Ketua Audit Negara.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |