+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, May 19, 2008

Karpal: Dr Mahathir ahli politik murahan

Malaysiakini

May 19, 08 8:22pm

Pengerusi DAP, Karpal Singh menyifatkan Tun Dr Mahathir Mohamad yang mengumumkan keluar dari Umno hari ini sebagai "seorang ahli politik murahan".

Beliau juga menyifatkan tindakan mantan perdana menteri itu
bertujuan untuk "menggugat kerajaan" Datuk Seri Abdullah Ahmad
Badawi.

"Beliau dengan jelas menunjukkan bahawa beliau bukan seorang
negarawan. Beliau adalah dan masih merupakan seorang ahli politik
murahan," kata Karpal hari ini.

"Beliau sepatutnya kekal sebagai ahli (Umno) sehingga beliau membersihkan namanya terhadap tuduhan terhadapnya semasa menjadi perdana menteri," katanya.

karpal singhKarpal merujuk kepada syor suruhanjaya diraja yang menyiasat skandal pita video Lingam, supaya siasatan lanjut dijalankan terhadap enam orang, termasuk Dr Mahathir.

Dr Mahathir yang menerajui Umno selama 22 tahun, mengumumkan pagi ini yang beliau keluar dari Umno kerana tidak yakin lagi dengan kepimpinan Abdullah.

Beliau juga menggesa ahli Umno lain supaya mengikut jejak langkahnya tetapi jangan menyertai parti lain, dan kembali ke pangkuan Umno bila pucuk pimpinan parti ditukar.

Karpal bagaimanapun berkata, Dr Mahathir seharusnya tidak panik dan bertindak keluar dari partinya.

"Seorang yang panik memperlihatkan kelemahannya, yang tidak sepatutnya terjadi kepada seorang bekas presiden Umno dan perdana menteri selama lebih 21 tahun," tambahnya.

Karpal mengimbau kembali saat selepas rusuhan 13 Mei 1969, di mana Dr Mahathir telah mengkritik presiden Umno dan perdana menteri ketika itu, Tunku Abdul Rahman secara terbuka.

Katanya, Tunku tidak pernah memaafkan Dr Mahathir yang menyebabkan kejatuhan Tunku apabila terpaksa melepas jawatan
perdana menteri.

Karpal juga menyifatkan Dr Mahathir seorang yang naif apabila menyatakan bahawa para hakim datang melobi kepadanya sewaktu beliau menjadi perdana menteri.

Menurutnya, adalah sukar dipercayai dan naif bagi Dr Mahathir tidak tahu bahawa perbuatan melobi oleh para hakim adalah sesuatu yang salah.

Ahli parlimen Bukit Gelugor itu juga berkata, martabat badan kehakiman negara kini berada di tempat paling bawah ekoran syor-syor suruhanjaya diraja tersebut.

"Ia tidak boleh jadi lebih teruk lagi. Dari segi kredibiliti dan kebebasan kehakiman negara, kita sudahpun berada di bawah sekali," katanya.

Sementara itu, ketua menteri Pulau Pinang yang juga setiausaha agung DAP, Lim Guan Eng berkata tindakan Dr Mahathir keluar dari Umno itu merupakan 'satu gempa bumi yang melanda Umno selepas tsunami politik pada 8 Mac lalu'.

Manakala presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pula berkata tindakan Dr Mahathir itu mencerminkan keadaan yang parah dalam Umno sekarang.

Katanya, tindakan Dr Mahathir itu menunjukkan bahawa Umno sudah tidak layak lagi untuk menerajui negara dan menjadi pelindung orang Melayu," katanya. Berita asal

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |