+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, May 10, 2008

Petisyen cabar kerusi Khairy di Rembau

Malaysiakini

S Pathmawathy | May 9, 08 7:09pm

Satu petisyen pilihanraya telah difailkan untuk mencabar keputusan kerusi parlimen Rembau yang dimenangi oleh naib ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dalam pilihanraya umum 8 Mac lalu.

khairy jamaluddin and badrul hisham and rembauPetisyen tersebut difailkan oleh lawan Khairy - anggota Majlis Kepimpinan Teringgi PKR, Badrul Hisham Shaharin - di Mahkamah Tinggi Seremban pada 25 April lalu.

Ketika dihubungi hari ini, peguam Badrul yang juga bendahari PKR, William Leong berkata petisyen tersebut difail untuk mencabar kesahihan keputusan tersebut dan untuk membatalkan keputusan tersebut atas alasan jumlah undi tidak selaras.

William berkata jumlahnya tidak selaras dan mendakwa terdapat tambahan 745 undi yang tidak dapat diperjelaskan.

Jumlah kertas undi yang dikeluarkan bagi kawasan parlimen tersebut ialah 48,901 tetapi bagi empat kerusi negeri di bawahnya (Paroi, Chembong, Rantau and Kota), sejumlah 49,646 undi dikeluarkan.

Khairy - yang merupakan menantu perdana menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi - memenangi kerusi tersebut dengan majoriti 5,746 undi.

Dalam petisyen tersebut, Badrul mendakwa beliau tidak menerima Borang 14 dan mendakwa beberapa pusat pengundian juga tidak disediakan borang tersebut.

Borang 14 menyenaraikan jumlah pengundi di setiap pusat mengundi dan jumlah undi bagi setiap calon apabila selesai proses pengiraan undi.

Selain dari itu, Badrul juga mendakwa, bahan kempen PKR telah dibakar, dikoyak dan dicuri.

Beliau mendakwa, laporan polis dan aduan yang dibuat kepada Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) mengenai perkara itu tidak diambil tindakan.

Badrul juga menuduh pihak berkuasa tempatan membantu pencabarnya dengan tidak membenarkannya menggunakan padang Majlis Perbandaran Rembau, sedangkan Khairy dibenarkan menggunakannya sewaktu berkempen.

Dakwaan lain ialah sekatan tertentu yang dikenakan terhadap penyokong PKR dalam pusat pengundian dan pusat pengiraan undi sewaktu hari pembuangan undi.

SPR dinamakan sebagai responden dalam petisyen tersebut - yang merupakan satu daripada enam petisyen yang difailkan oleh pembangkang. Berita asal

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |