+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, May 11, 2008

Polis ambil keterangan Karpal Singh

PULAU PINANG 10 Mei - Pengerusi DAP, Karpal Singh hari ini memberi keterangan selama dua jam kepada dua anggota polis dari Ibu Pejabat Polis (IPD) Timur Laut berhubung dua laporan polis yang dibuat di Pasir Mas, Kelantan dan Ipoh, Perak.

Laporan polis yang dibuat di Pasir Mas pada 25 April lalu adalah berhubung kenyataannya bahawa ucapan Tengku Mahkota Kelantan telah menghina kaum bukan Melayu dan boleh dikira sebagai hasutan.

Sementara laporan polis yang dibuat di Ipoh pada 5 Mei lalu pula adalah mengenai kenyataannya bahawa Sultan Perak tidak mempunyai bidang kuasa terhadap pertukaran Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP), Datuk Jamry Sury.

Dua anggota polis yang terdiri daripada Asisten Supritendan Sidanbaram dan Asisten Supritendan Azri Akmar Ayob tiba di pejabatnya di Jalan Green Hall di sini pada pukul 11.30 pagi dan difahamkan Karpal diambil keterangan mengikut Seksyen 112 Kanun Acara Jenayah.

Ketika ditemui pemberita selepas itu, Karpal yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor mempertahankan kenyataannya bahawa kerajaan negeri Perak mempunyai hak untuk menukar Pengarah JAIP, manakala sultan tidak ada kuasa dan tidak sepatutnya campur tangan.

Jelasnya, beliau tidak melakukan apa-apa kesalahan mengenai kenyataan itu, justeru terpulang kepada Peguam Negara (AG) untuk membuat keputusan.

Akhbar hari ini melaporkan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu Peguam Negara bertindak segera berhubung kes itu.

Mengulas mengenai kenyataan itu, Karpal berkata, kenyataan berkenaan boleh mempengaruhi AG sedangkan Perdana Menteri sepatutnya berbincang terlebih dahulu dengan Peguam Negara sebelum membuat apa-apa kenyataan.

''Saya hanya boleh dihukum jika didapati bersalah oleh mahkamah, Perdana Menteri tidak boleh keluar kenyataan itu kerana ia menunjukkan bahawa di dalam fikiran beliau telah ada hukuman terhadap saya.

"Beliau sepatutnya berbincang dengan AG sebelum membuat apa-apa kenyataan kerana orang ramai telah pun menganggap saya telah bersalah, jadi sekarang mereka hanya tunggu hukuman sahaja," katanya.

Justeru, Karpal meminta Perdana Menteri menjelaskan mengenai kenyataannya itu dan beliau juga bercadang untuk membangkitkan perkara itu di Parlimen, Isnin ini.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |