+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, May 6, 2008

Siapa sebenarnya tentukan harga beras negara?

Harakahdaily

Roy Rasul

Tue | May 06, 08 | 8:05:04 pm MYT

KUALA LUMPUR, 6 Mei (Hrkh) - Persoalan penting yang ditimbulkan Salahuddin Ayub (PAS - Kubang Kerian) dalam menangani kenaikan harga beras ialah siapakah yang sebenarnya menentu harga beras negara?

Beliau yang berucap dalam satu usul tergempar di Dewan Rakyat petang ini berkata ini disebabkan Bernas diberi tanggungjawab antaranya lesen atau pun keizinan untuk megimport beras daripada luar negara.

"Dato' Yang Di-Pertua berdasarkan kepada pengwujudan Bernas ini ini saya ingin memberikan satu soalan yang penting dalam dewan yang mulia ini.

"Siapakah yang sebenarnya menentukan harga beras dalam negara kita, adakah Bernas telah menunaikan tanggungjawab besar ini ataupun Bernas menjadi sebuah badan korporat yang berorentasikan keuntungan semata-mata dan melupakan tanggungjawab asal penubuhaan mereka iaitu untuk menjaga memelihara dan menentukan bekalan beras yang cukup dalam negara kita supaya rakyat dalam negara ini mampu untuk membeli makanan asas atau ruji dalam negara kita," katanya.

Katanya rakyat berhadapan dengan isu kenaikan harga beras di pasaran dan tentu menjejaskan kedudukan mereka yang berada di luar bandar dan mereka yang berpendapatan rendah.

Tegasnya kerajaan tidak boleh mengambil faktor global, pemanasan global, berlakunya bencana alam di peringkat global sebagai alasan paling kukuh untuk mengelakkan diri daripada memantau harga beras di pasaran.

Hujah itu katanya, tidak mungkin melahirkan kerajaan yang cukup berintegriti dan kreadibiliti untuk menjawab persoalan besar yang dihadapi rakyat.

"Saya ingin mendapat kepastian adakah Bernas yang bersama dengan syarikat dikenali sebagai CBUD difahamkan ada satu ratus satu syarikat.

"Kemudian seratus bukan bumiputera dan hanya satu adalah bumiputera yang mewujudkan edaran beras nasional menunaikan tanggungjawab sosialnya untuk menentukan harga beras ini dapat dikekalkan atau diselaraskan berdasarkan kemampuan rakyat dan juga memastikan bekalan ini cukup atau tidak pada masa hadapan," katanya.

Beliau berkata jika hanya menjadikan alasan pemanasan global, bencana alam dan sebagainya ia hanya alasan untuk mengelakkan diri.

Bagaimanapun katanya, Bernas tidak pernah melakukan suatu tindakan yang proaktif untuk menjangka apakah kemungkinan-kemungkinan yang bakal berlaku.

Malah tambahnya, masyarakat tidak menyedari bahawa stok dalam negara sebagaimana dilaporkan hanya mampu bertahan tiga bulan saja sekiranya negara-negara pengeksport beras dunia tidak lagi mengeksport beras ke dalam negara.

"Oleh itu sebagaimana saya jelaskan sebentar tadi pertanyaan yang penting dijawab kementerian apakah sistem pengeluaran dan sistem pengedaran tidak dipantau sebelum isu kenaikan harga beras ini berlaku.

"Jika sebelum ini sistem itu wujud apakah pihak kerajaan tidak dapat mengenal pasti masalah kenaikan harga akan berlaku dan bekalan mencukupi atau disebaliknya," katanya.

Beliau juga persoalkan mengapa kerajaan tidak menyelaras pelbagai kementerian penting seperti Kementerian Perdangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal pengguna, Miti, Kementerian Pertanian dan Asas Tani dalam urusan bekalan dan harga beras negara.

Selain itu katanya, kerajaan telah umumkan stok pengimbal makanan tetapi di manakah stok itu disimpan dan berapa banyak stok simpanan beras diwujudkan bagi setiap masa.

Katanya, pergerakan dan keperluan beras di setiap negeri sepatutnya sudah diketahui.

Beliau juga meminta kerajaan menyiasat dengan serius punca sebenar kenaikan harga beras dan isu kekurangan bekalan sama ada berpunca dari sindikit menyorok.

Ini katanya, pengguna sudah mula panik dengan membeli bekalan melebihi dari sepatutnya jadi bagaimana kerajaan akan menangani isu tersebut.

Sementara itu pagi tadi Yang Di-Pertua Dewan Rakyat menerima usul Salahuddin yang mencadangkan mesyuarat ditangguhkan bagi membolehkan dewan merundingkan dan membincangkan isu berkaitan harga beras di seluruh negara apabila mencatatkan kenaikan mendadak antara 15 peratus hingga 40 peratus baru-baru. - mks.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |