+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, May 13, 2008

Tsunami politik landa Sabah jika...

Malaysiakini

Muda Mohd Noor | May 12, 08 6:41pm

Jika kerajaan pusat terus menganaktirikan Sabah dan mengabaikan tuntutan parti-parti komponen BN negeri itu, tsunami politik akan berlaku di kalangan ahli parlimen di negeri tersebut.

"Saya tidak kata tsunami politik itu adalah lompat parti tetapi lebih baik menubuhkan parti politik yang baru," kata ahli parlimen Kalabakan, Datuk Seri Abdul Ghapur Salleh kepada Malaysiakini hari ini.

Ketua bahagian Umno itu berkata langkah itu lebih baik daripada menyertai PKR atau Pakatan Rakyat jika mereka tidak berpuas hati dengan BN.

Bekas timbalan menteri itu bagaimanapun berkata beliau sendiri tidak akan berbuat demikian kerana tidak berminat pada parti pimpinan Dr Wan Azizah Wan Ismail, kini ketua pembangkang di Dewan Rakyat.

"Saya tidak tahu mengenai lompat parti kerana saya sendiri tidak minat kepada PKR.

"Saya juga ingin menjelaskan bahawa saya tidak pernah mendapat tawaran untuk lompat parti," katanya lagi.

Mengenai pembangunan ekonomi, Abdul Ghapur berkata, kemajuan di Sabah dan Semenanjung ibarat langit dan bumi.

Katanya, masih ada penduduk Sabah yang terpaksa masuk hutan jika mahu membuang air.

"Banyak lagi contoh yang boleh saya berikan tetapi saya merasa malu hendak sebut," tambahnya.

Abdul Ghapur semasa berucap di sidang Dewan Rakyat hari ini juga berkata, terlalu banyak ketidakadilan BN dan kerajaan persekutuan terhadap rakyat Sabah.

"Jika harapan rakyat Sabah tidak dipenuhi, tsunami akan melanda Sabah. Jika ia melanda Sabah, ia akan menyapu semua," katanya lagi.

Abdul Ghapur berkata, rakyat Sabah sudah lama tidak puas hati dengan layanan kerajaan pusat kepada penduduk negeri itu.

Selain ekonomi, kata ahli politik berpengalaman itu, rakyat Sabah kecewa dengan pengagihan jawatan dalam kabinet yang menurutnya tidak adil kepada pemimpin BN negeri itu.

"Mengapa negeri yang BN kalah dapat empat menteri termasuk menteri kemajuan luar bandar yang begitu penting kepada rakyat Sabah.

"Sebuah lagi negeri sampai dapat enam menteri. Sepatutnya Sabah dapat lebih lagi (daripada sekarang).

"Sepatutnya jawatan-jawatan penting dalam kabinet diberikan kepada ahli-ahli Parlimen dari Sabah," katanya ketika ditemui di parlimen hari ini.

Abdul Ghapur berkata, akibat rasa tidak puas hati itu, ramai ahli-ahli Parlimen Sabah bercakap mengenai lompat parti.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |