+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, June 24, 2008

Eric Chia meninggal dunia

Malaysiakini

Jun 24, 08 5:59pm

Bekas pengarah urusan Perwaja Steel Sdn Bhd, Tan Sri Eric Chia Eng Hock telah meninggal dunia pada jam 9 pagi tadi.

Beliau, 74, meninggal dunia di Hotel Park Avenue miliknya di Sungai Petani.

Jurucakap polis berkata, Chia, 75, meninggal dunia di bilik peribadinya akibat sakit tua.

"Sehingga petang ini, mayat masih berada berada di hotel. Kaum keluarganya sedang membuat urusan pengkebumian," katanya ketika ditemui di hotel tersebut.

Menurut laporan Bernama, kumpulan wartawan bagaimanapun sukar untuk menemui keluarga mendiang bagi mendapat komen dan sebaliknya hanya dibenarkan berlegar di kawasan lobi hotel itu.

Pada 26 Jun 2007, Eric dibebas dan dilepaskan daripada tuduhan pecah amanah melibatkan RM76.4 juta oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur tanpa dipanggil membuat pembelaan.

Hakim Akhtar Tahir berkata, pihak pendakwaan gagal mengemukakan bukti yang cukup bagi satu kes prima facie terhadap Chia.

eric chiaAkhtar dilaporkan berkata, mahkamah serba kekurangan untuk membuat penilaian maksimum kerana saksi-saksi material tidak dipanggil langsung untuk memberi keterangan dalam perbicaraan ini.

Oleh itu, katanya, mahkamah memutuskan pendakwa gagal mebuktikan kes prima facie terhadap tertuduh dan oleh itu membebas dan melepaskan tertuduh dari tuduhan utama dan pilihan.

Pada 10 Februari 2004, Chia, mengaku tidak bersalah terhadap tuduhan asal melakukan pecah amanah melibatkan jumlah wang yang sama dengan, secara tidak jujurnya, mengarahkan pembayaran wang itu kepada akaun Frilsham Enterprise Incorporated di American Express Bank Ltd di Hong Kong bagi kerja teknikal di kilang syarikat itu Gurun, padahal pembayaran itu tidak
perlu dibuat.

Enam bulan kemudian, beliau didakwa terhadap tuduhan dipinda iaitu meluluskan secara tidak jujur wang itu dengan mengadakan perjanjian dengan NKK Corporation dari Jepun, dan mengarahkan pembayaran wang itu tanpa kelulusan lembaga pengarah atau jawatankuasa tender Perwaja Rolling Mill and Development Sdn Bhd.

Chia, 74, didakwa melakukan kesalahan itu sebagai pengarah urusan Perwaja Rolling Mill and Development Sdn Bhd di pejabatnya di Menara UBN di Jalan P Ramlee di sini antara 4 Nov 1993 dan 22 Feb 22 1994.

Kedua-dua pertuduhan adalah mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara antara dua tahun dan 20 tahun, dan sebat serta denda.

Chia, yang diwakili peguam Datuk Muhammad Shafee Abdullah, duduk di belakang pasukan pembelaannya kerana beliau uzur.

Pihak pendakwaan yang diketuai Timbalan Pendakwaraya Kanan Datuk Yusof Zainal Abiden menutup kesnya pada 4 Mei lalu setelah memanggil 29 saksi.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |