+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, June 3, 2008

Hati-hati dengan 'kiriman dari neraka'

KLpos

Cetak E-mail
Oleh Metro
Selasa, 03 Jun 2008

KL: Pengguna komputer diingatkan lebih berhati-hati berikutan kemunculan sejenis virus yang mampu mengganggu sistem dan aplikasi komputer dikenali dengan ‘Virus 666’.

Kehadiran virus itu dapat dikesan pada pemacu utama C (C Drive) melalui fail bertajuk HELP.ME!!.html. Jika fail itu dibuka, satu fail lain akan muncul pada skrin komputer yang memaparkan perkataan ‘Kiriman Dari Neraka’ yang turut menyentuh beberapa isu, selain nama pelayan turut diletakkan di bahagian penjuru bawah fail itu.

Virus itu dikesan beberapa bulan lalu mula mengganggu dunia maya dan kebiasaannya dikenali dengan nama fail flash.10.exe.

Dipercayai semua sistem komputer boleh dijangkiti virus itu sebaik membuka fail mesej yang tertera ‘Kiriman dari Neraka’.

Beberapa cara dikenal pasti menjadi landasan utama penyebaran virus itu terutama ketika pengguna mengakses disket, cakera liut atau pemacu storan luaran yang berkemungkinan dijangkiti virus itu. Ia turut menyerang komputer ketika pengguna memuat turun program Internet.


Pengguna komputer diingatkan berwaspada dengan program atau fail mempunyai nama sambungan seperti .EXE, .VBS, .COM, .SYS selain nama fail sambungan seperti .doc, .xls dan .zip kerana virus itu kebiasaannya dikesan dalam keadaan itu.

Difahamkan, amalan menggunakan pemacu storan mudah alih tanpa mengimbasnya terlebih dahulu sebelum disambungkan ke komputer antara punca utama virus itu merebak.

Naib Presiden Dapat Vista Sdn Bhd dan pengasas dapat.com, Azli Paat, berkata virus itu boleh menyebabkan produktiviti sesebuah syarikat menurun berikutan ia mampu memperlahankan kelajuan sistem komputer.

“Sejurus dijangkiti, virus itu akan menyalin semula fail dalam fail sistem dalam kuantiti yang banyak, sekali gus menyebabkan proses membuka mana-mana program dalam komputer menjadi perlahan.

“Virus itu tidak dapat menghilangkan data, cuma kesannya dapat dilihat dari segi kelajuan kadar pemprosesan komputer, namun ia perlu diberi perhatian,” katanya.

Azli berkata, virus yang dipercayai berpunca daripada pemacu storan luaran itu turut mampu menjangkiti komputer lain jika tidak diimbas menggunakan sistem antivirus yang sentiasa dikemaskini.

“Pengguna boleh memuat turun sistem antivirus yang disediakan di Internet dan perlu memastikan sistem itu sentiasa dikemaskini bagi mengelak kejadian sama berulang,” katanya.

Sebelum ini, beberapa virus besar dikenal pasti seperti LoveBug dan King Trojan dikesan mengganggu sistem komputer pengguna selain beberapa virus lain yang memuat turun ‘diri’nya sendiri seperti Brontok dan Worm.

Antara tanda virus itu mula menyerang komputer ialah kelajuan RAM komputer mula menurun dan proses menutup semua tetingkap window menjadi perlahan selain pelbagai fail baru akan dicipta sendiri seperti Flash.10.exe, msconfig.com, cmd.com, ping.com, regedit.com, aweks.pikz, seram.pkz, msn.msn dan sebagainya.

Dunia perkomputeran sebelum ini pernah digemparkan dengan kehadiran virus ‘Melissa’ pada 1999 yang mampu mencipta fail “script.ini” terus ke direktori sembang maya melalui komputer yang dijangkiti virus sebelum menghantar dirinya sendiri melalu laman sembang kepada mangsa seterusnya, iaitu mereka yang memilih untuk bersembang melalui saluran sembang maya dengan komputer mangsa yang dijangkiti.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |