+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, June 24, 2008

Kami tak larang pakai gincu - MPKB

Buletin Online


PDF Cetak E-mail
Ditulis oleh Zaki Salleh
Tuesday, 24 June 2008


The image “http://buletinonline.net/images/berita6/ne_10.1.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.Kota Bharu - Ekoran dari beberapa akhbar media perdana mensensasikan isu ini, Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) - Bandar Raya Islam (BRI) menjelaskan ia tidak pernah melarang golongan Muslimah di bandar itu memakai gincu

The image “http://buletinonline.net/images/berita6/ne_10.2.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.Sebaliknya menurut Pengarah Perhubungan Awam MPKB-BRI, Azman Md. Daham, arahan yang dikeluarkan ialah larangan solekan yang jelas dilihat.

Arahan tersebut membabitkan golongan Muslimah pemegang lesen dan yang bekerja dalam kawasan MPKB-BRI.

"Walau pun mereka yang ingkar dengan arahan ini boleh dikenakan denda sehingga RM500, tetapi pendekatan dakwah MPKB-BRI lebih menjurus kepada mendidik dan bukan mencari kesalahan,'' katanya.

Beliau berkata demikian sebagai menjelaskan laporan Bernama semalam yang menyatakan majlis tersebut melarang golongan tersebut memakai gincu.

Jelasnya, arahan yang diedarkan tidak menyatakan pemakaian gincu dilarang.

Menurut Azman, arahan tersebut turut membabitkan pemakaian tudung dan pakaian yang sopan.

Katanya, sejak dua tahun lalu, MPKB-BRI memperjelaskan perkara tersebut kepada orang ramai khususnya golongan wanita muda beragama Islam melalui kempen Cakna Anak Muda dan hasilnya amat positif.

"Mesejnya jelas iaitu untuk mengelak berlaku kejadian tidak diingini seperti rogol dan jenayah seksual yang kerap menjadi ancaman wanita," ujarnya ketika dihubungi di sini semalam.

Menurutnya lagi, Muslimah yang bekerja mengendalikan peremis makanan dan bukan makanan juga tidak dibenarkan memakai kasut bertumit tinggi yang mengeluarkan bunyi.

Arahan tersebut termaktub sebagaimana yang diperuntukkan mengikut Undang-Undang Kecil Majlis Perbandaran Kota Bharu-Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) 1986- Kosmo Online.


Catatan Editor:

Beberapa akhbar perdana telah membesar-besarkan isu dengan tajuk

Muslimah di larang memakai gincu dan tumit tinggi sejak kelmarin untuk cuba memberikan imej yang buruk kepada MPKB-BRI dan kerajaan Kelantan yang pastinya cuba mencalarkan imej Menteri Besar Tok Guru Nik Aziz serta parti yang memerintah Kelantan. PAS.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |