+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, June 1, 2008

Negara perlukan akhbar yang bebas- Zaid Ibrahim

KLpos

Cetak E-mail
Oleh Bernama
Ahad, 01 Jun 2008

KL: Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Zaid Ibrahim hari ini mencabar pengamal media di negara ini supaya bersatu dan seterusnya mengemukakan cadangan-cadangan berhubung tuntutan mereka bagi kebebasan akhbar yang lebih baik.

Zaid mencadangkan agar golongan seperti editor dan wartawan kanan dan pihak lain yang berkaitan sama-sama mengemukakan cadangan kepada kerajaan dan menteri-menteri berkenaan bagi mengganti, meminda atau menyemak semula undang-undang sedia ada yang dianggap media sebagai menyekat kebebasan.

Berucap pada majlis dialog di Kelab Akhbar Kebangsaan (NPC) di sini hari ini, Zaid berkata kerajaan di bawah pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi komited untuk mewujudkan lebih banyak ketelusan, memerangi rasuah dan perubahan dalam sistem dan dalam konteks ini akhbar yang lebih bertanggungjawab dan bebas adalah perlu.

Sambil menegaskan bahawa perubahan tidak dapat dilakukan dalam tempoh singkat, Zaid, menteri yang bertanggungjawab bagi undang-undang, berkata dalam membuat tuntutan bagi kebebasan akhbar lebih luas dan penghapusan undang-undang tertentu, industri media harus jujur terhadap diri sendiri dan tidak membuat andaian yang kerajaan tidak berminat mendengar mereka.

"Negara memerlukan akhbar yang baik dan bebas...jika anda bercakap mengenai reform, anda mesti ada perancangan. Anda mesti cuba...saya percaya jika ada cadangan yang baik, mungkin beberapa kemajuan boleh dicapai. Tidak semestinya memansuhkan segalanya," kata beliau pada dialog itu anjuran NPC dan Kesatuan Wartawan Kebangsaan Malaysia (NUJM).

Antara undang-undang yang dituntut oleh pengamal media untuk dibuat perubahan ialah Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984, Akta Hasutan dan Akta Rahsia Rasmi (OSA).

Kepada soalan dari hadirin, Zaid berkata tidak ada kebebasan bersuara tanpa batas dan adalah tidak mungkin untuk membiarkan akhbar bergerak tanpa peraturan dan menambah jika pihak media mahukan kerajaan mengubah sesuatu seperti undang-undang, maka mesti ada juga mekanisme bagi mengendali perubahan dan proses, jika tidak akan tercetus anarki.

Zaid berkata beliau menghadiri dialog itu untuk mendengar, dan bukan untuk menyokong apa saja dan beliau akan terus berbincang dengan media pada bila-bila masa dan mengenai apa jua.

Sementara itu, presiden NPC dan Editor Berita Bernama Mokhtar Hussain dan presiden NUJM Norila Daud berkata mereka setuju mengemukakan usul kepada kerajaan berhubung undang-undang yang dikehendaki oleh industri media untuk perubahan.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |