+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, June 6, 2008

PETRONAS pupus 2018??

Assalamualaikum dan salam sejahtera,


Saya tertarik untuk berkongsi satu artikel di akhbar
The Star yang mana ianya mengatakan bahawa PETRONAS mungkin akan bangkrap 10 tahun dari sekarang iaitu menjelang 2018 jika keuntungan yang diperolehi diberikan kepada kerajaan hanya untuk meneruskan subsidi petrol.

Presiden dan CEO PETRONAS, Tan Sri Hassan Marican memberitahu bahawa PETRONAS perlu memberi tumpuan kepada pelaburan untuk memajukan teknologi dalam pada mencari telaga minyak yang baru. Setakat ini PETRONAS telah membelanjakan RM 178.9 billion daripada keuntungan untuk ini.

Menurut Tan Sri Hassan lagi, pada tahun kewangan ditutup Mac lepas PETRONAS telah menyumbang kepada kerajaan sebanyak RM 52.3 billion dalam bentuk cukai, royalti dan dividen dan jumlah ini adalah merangkumi 32% pendapatan kerajaan. Beliau berkata lagi bahawa sejak PETRONAS ditubuhkan pada 1974 sehingga tahun lepas, PETRONAS telah memulangkan RM335.7 billion kepada kerajaan daripada jumlah keseluruhan keuntungan syarikat iaitu sebanyak RM570 billion.

Sementara itu, 'Utusan Meloya' pula melaporkan, sejak tiga tahun lalu kos Petronas meningkat lebih 200 peratus tetapi tidak ramai orang peduli kerana mereka lebih tertumpu kepada isu kenaikan harga minyak. Beliau berkata, Petronas juga kini menerokai kawasan laut dalam dan kedalaman yang dikenali sebagai ultra deep dengan menanggung kos yang terlalu tinggi.

Mengenai kritikan bahawa akaun PETRONAS tidak telus, Presiden dan CEO syarikat minyak negara ini mengatakan bahawa laporan tahunan yang lengkap mengenai untung rugi syarikat telah dikeluarkan dan disimpan di perpustakaan parlimen. Ayat dalam The Star macam ni lebih kurang:

"Asked about criticisms that Petronas' accounts and profits were not transparent, Hassan said the corporation published a very detailed annual report which was deposited in the Parliament library."

Pada pengamatan saya, PETRONAS telah memainkan peranan penting dalam membantu rakyat Malaysia dengan sumbangan yang diberikan kepada kerajaan. Kerajaanlah yang perlu memainkan peranan dalam perbelanjaan duit PETRONAS ini. Apa yang saya tahu, duit keuntungan PETRONAS yang diberikan kepada kerajaan tidak pernah di audit dan diberitahu kepada semua, ke mana wang itu dibelanjakan.

Perkara ini telah dibangkitkan di parlimen oleh MP Pakatan Rakyat, tetapi ditolak mentah-mentah oleh ahli parlimen BN. Mengapa ini harus terjadi?? Kami rakyat juga perlu tahu, ke mana wang PETRONAS berjumlah RM 570 billion ini dibelanjakan??? Mengapa perlu dirahsiakan??? Ataupun ianya ada krisis kepimpinan pihak atasan yang mana ketelusan perlu dibuktikan. Tidak perlu takut jika ianya dibelanjakan untuk kepentingan rakyat.


Saya menyeru kepada Pak Lah yang merangkap Menteri Kewangan dan juga Perdana Menteri Malaysia, bentangkanlah perbelanjaan PETRONAS di parlimen supaya kami rakyat tahu sama ada ianya dibelanjakan untuk kesejahteraan rakyat ataupun untuk membuncitkan poket dan kantung pemimpin negara dan kroni-kroni semata-mata. Buktikan ketelusan pemerintahan kamu wahai pemimpin yang diangkat segelintir rakyat.


Jangan melebarkan jurang antara rakyat yang kaya dengan yang miskin menjadi parah. Kami perlu ketelusan pemerintah, bukan alasan dangkal dihamburkan kepada rakyat. Lihatlah PERTAMINA di Indonesia, jadikan pengajaran sebelum PETRONAS tersungkur di persada saingan dunia yang semakin mencabar.


Ingat!!!! kamu pemimpin....sama ada kita membuat sejarah, ataupun kita yang akan menjadi sejarah......Renungkan!!!!!



---------------------------------------------
catatan orangkita : 6 Jun 2008, 1100 am
http://sangpemantau.blogspot.com/
---------------------------------------------


0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |