+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, June 19, 2008

Siapa Yong Teck Lee?

Utusan Online

KOTA KINABALU 18 Jun - Presiden Parti Maju Sabah (SAPP), Datuk Yong Teck Lee, 50, melalui liku-liku perjalanan politik yang panjang selepas menyertai Parti Bersatu Sabah (PBS) pada tahun 1985.

Peguam yang berasal dari Lahad Datu itu mula terlibat secara serius dalam dunia politik sebaik sahaja dipilih menjadi calon untuk bertanding pada pilihan raya negeri di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Likas pada April 1985.

Beliau tidak menunggu lama untuk naik apabila terus dilantik sebagai Pembantu Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan negeri dan bertukar portfolio sebagai Pembantu Menteri Kewangan negeri pada 1998-1990.

Pada 19 Julai 1990, beliau dinaikkan pangkat apabila dilantik oleh Ketua Menteri pada masa itu, Datuk Joseph Pairin Kitingan sebagai Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Pembangunan Industri sehingga 19 Januari 1994.

Hubungan baiknya dengan Pairin membolehkan beliau diberi kepercayaan memegang jawatan Timbalan Presiden PBS pada 30 September 1989.

Bagaimanapun, ia tidak kekal lama apabila Teck Lee memutuskan untuk keluar daripada parti tersebut.

Rentetan krisis dalaman PBS pada waktu itu mendorong beliau bertindak pantas menubuhkan sebuah parti baru iaitu SAPP pada 19 Januari 1994 dengan membuka keahlian kepada semua kaum, sama seperti PBS.

Gerakan agresif SAPP menarik sokongan rakyat, khususnya masyarakat Cina di Sabah, dikatakan lebih berjaya berbanding Parti Liberal Demokratik (LDP) yang bertunjangkan kaum Cina dan ditubuhkan lima tahun lebih awal oleh Tan Sri Chong Kah Kiat.

Tindakan Teck Lee keluar daripada PBS dan diikuti oleh beberapa wakil rakyat PBS lain yang menyertai UMNO akhirnya menumbangkan kerajaan PBS pada tahun 1994.

Beliau yang mengekalkan kemenangan di DUN Likas menewaskan Datuk Dr. Yee Moh Chai daripada PBS pada waktu itu kemudian dilantik sebagai Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah.

Suami kepada Datin Stella Kong itu bertukar portfolio sebagai Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Kewangan Sabah pada 17 November 1995, Pemangku Ketua Menteri Sabah (22 Disember 1995) dan Ketua Menteri mengikut sistem penggiliran (28 Mei 1996-28 Mei 1998).

Selepas itu, Teck Lee kekal sebagai Menteri di Jabatan Ketua Menteri (28 Mei 1998 - 22 Februari 1999) sebelum berhadapan dengan perbicaraan Mahkamah Pilihan Raya apabila didakwa terbabit melanggar peraturan semasa kempen pilihan raya.

Perbicaraan itu berlarutan selama beberapa tahun sehinggalah Mahkamah Persekutuan menolak rayuan Teck Lee untuk mendapatkan kebenaran merayu keputusan Mahkamah Rayuan yang mengekalkan keputusan Mahkamah Pilihan Raya yang memutuskan beliau bersalah.

Beliau sebelum itu yang bertanding bagi kerusi DUN Likas terpaksa mengosongkan kerusi tersebut bersama kerusi Parlimen Gaya (sekarang Sepanggar) serta tidak dibenarkan bertanding dalam pilihan raya selama lima tahun.

Keadaan itu menyebabkan Teck Lee yang tidak pernah dicabar bagi jawatan Presiden SAPP yang disandangnya itu sehingga 2010 tidak dapat bertanding pada pilihan raya umum 2004.

Bagaimanapun, beliau yang menamatkan tempoh larangan itu pada 2007 membuat keputusan untuk terus tidak bertanding pada pilihan raya umum 8 Mac lalu.

Difahamkan, beliau bertindak demikian kerana kecewa apabila tidak diberikan tambahan kuota sama ada kerusi Parlimen atau DUN dan pada masa yang sama sering membuat kenyataan menegaskan akan mengekalkan penyandang kerusi wakil rakyat SAPP yang sedia ada.

Pilihan raya 8 Mac lalu menyaksikan tiada sebarang perubahan bagi kuota calon parti-parti komponen kecuali perubahan kepada calon-calon muka baru untuk menggantikan muka lama.

Teck Lee sebelum pilihan raya umum lalu juga beberapa kali membuat kenyataan terbuka menyatakan minat SAPP untuk bertanding di kerusi Parlimen Kota Kinabalu yang sebelum itu disandang oleh Moh Chai atau Parlimen Sandakan yang merupakan kuota bagi parti LDP.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |