+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, June 6, 2008

Tarif naik lagi jika harga gas meningkat

Utusan Online


Leo Moggie (kanan) dan Che Khalib Mohamad Noh pada sidang akhbar di ibu pejabat TNB di Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 5 Jun - Tenaga Nasional Berhad (TNB) tidak menolak kemungkinan berlaku peningkatan baru tarif elektrik jika Petronas menyelaraskan lagi harga gas subsidi yang dijual kepada TNB.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Seri Che Khalib Mohamad Noh berkata, jika penyelarasan pihak Petronas itu adalah berbentuk peningkatan, maka TNB tiada pilihan melainkan menaikkan lagi harga tarif elektrik.

Beliau berkata, sekiranya penyelarasan harga gas subsidi melibatkan penurunan, TNB bersedia untuk menurunkan tarifnya.

"Sekiranya ada penyelarasan, atas dasar yang sama, mungkin ada perubahan (harga tarif elektrik), perubahan itu mungkin meningkat atau mungkin menurun," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini mengumumkan kenaikan tarif baru elektrik bermula 1 Julai ini.

Harga gas yang disubsidi Petronas kini dijual pada RM6.40 bagi setiap mmBtu (juta unit Termal British) dan akan ditingkatkan kepada harga baru iaitu RM14.31 mmBtu bermula 1 Julai ini.

Bermula tarikh yang sama, struktur tarif baru elektrik menyaksikan pengguna domestik menikmati kadar tarif sedia ada sekiranya penggunaan bulanan mereka berada di bawah 200 kilowatt jam (kWj).

Namun bagi penggunaan berikutnya iaitu antara 201 kWj hingga 400 kWj pula, pengguna perlu membayar kadar 34.5 sen seunit kWj.

Perubahan harga akan berlaku bagi setiap 100 kWj berikutnya iaitu 30 sen (401-500 kWj), 39 sen (501-600 kWj), 40 sen (601-700 kWj), 41 sen (701-800 kWj) dan 43 sen (801-900 kWj).

Pengguna domestik akan membayar maksimum 46 sen bagi setiap kWj untuk penggunaan melebihi 901 kWj.

Che Kalib seterusnya menambah, sebarang peningkatan atau penurunan harga gas adalah hak Petronas dan TNB tidak menetapkan jangka masa khusus untuk melakukan sebarang perubahan tarif.

Beliau berkata, penyelarasan tarif elektrik yang dilakukan pihaknya bukan bertujuan untuk mengaut keuntungan tetapi untuk menampung peningkatan harga minyak dan arang batu dunia.

Katanya, peningkatan pendapatan TNB dianggarkan sebanyak RM4.8 bilion melalui tarif baru itu tetapi kesemuanya akan digunakan untuk menampung peningkatan kos bahan bakar.

Jelasnya, RM4.2 bilion akan digunakan untuk menampung kenaikan harga minyak manakala bakinya untuk menampung sebahagian kos membeli arang batu.

Dalam pada itu, Pengerusi TNB, Tan Sri Leo Moggie memberitahu, peningkatan tarif elektrik yang diumumkan semalam hanya melibatkan negeri-negeri di Semenanjung Malaysia.

"Sabah dan Sarawak memiliki syarikat utiliti mereka sendiri, jadi mereka tidak terlibat dengan apa yang kita umumkan," katanya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |