+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, June 3, 2008

Tidak perlu pilihan raya mengejut: Johari

Mstar Online

03-06-2008 07:40:05 PM

KUALA LUMPUR: Tidak timbul keperluan untuk mengadakan pilihan raya mengejut kerana Barisan Nasional (BN) yang mendapat majoriti kukuh dengan menguasai 63 peratus kerusi Dewan Rakyat sudah membentuk kerajaan yang kuat, Dewan Negara diberitahu hari ini.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Mohamed Johari Baharum berkata tidak timbul keperluan untuk kerajaan mendapat mandat baru menerusi satu lagi pilihan raya umum dalam tempoh terdekat. Beliau berkata kemenangan besar itu membolehkan kerajaan terus mentadbir, melaksanakan dasar dan mendapatkan kelulusan rang undangundang di Parlimen.

"Dengan ini, kerajaan dapat mengekalkan keamanan, kestabilan dan keharmonian dalam negara, di samping terus berupaya melaksanakan dasar dan pendekatan yang dapat meningkatkan daya saing ekonomi, memakmurkan rakyat dan memperbaiki mutu kehidupan masyarakat," katanya menjawab soalan Senator Datuk Armani Mahiruddin.

Menjawab soalan tambahan Armani mengenai dakwaan sesetengah pihak kononnya kerajaan sekarang tidak dapat memerintah dengan baik, Mohamed Johari berkata ia adalah mainan politik pihak tertentu bagi mencapai matlamat peribadi atau kepentingan politik mereka.

"Kerajaan yang memerintah sekarang tiada masalah untuk memerintah dan ini jelas terlihat menerusi beberapa Rang Undangundang termasuk pindaan kepada Akta Pencen yang diluluskan barubaru ini," katanya. Mohamed Johari berkata BN yang mempunyai majoriti 58 kerusi di Dewan Rakyat dapat mentadbir dengan berkesan dan mendapatkan kelulusan bagi setiap rang undangundang yang dibentang, malah dalam beberapa sesi pengundian, bilangan undi pembangkang tidak mencerminkan bilangan sebenar mereka.

"Jadi, jelas kepada kita bahawa Ahli Parlimen yang bertanding atas tiket pembangkang sekali pun tidak semestinya menyokong pembangkang.

"Jadi, soal perlu diadakan pilihan raya segera tidak timbul kerana perkara itu hanya dibangkitkan pembangkang untuk tujuan tertentu," katanya menjawab soalan tambahan Senator Muhamad Yusof Husin.

Muhamad Yusof berkata beliau sering mendengar uraura bahawa Parlimen akan dibubarkan tidak lama lagi bagi mendapatkan mandat baru dan berharap kenyataan itu tidak benar kerana sesebuah kerajaan perlu terus berjuang dan berpegang kepada prinsip, "biar mati di hujung pedang jangan mati kena tendang".

Menjawab soalan tambahan Senator Datuk Abdul Rashid Ngah mengenai langkah kerajaan untuk meyakinkan rakyat bahawa kerajaan semasa adalah teguh, Mohamed Johari berkata tindakan itu tidak perlu kerana kerajaan sekarang memang teguh dan mendapat kepercayaan dan keyakinan pelabur serta pelancong asing.

Katanya jumlah pelabur yang datang bertemu Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk menanam modal di Malaysia tidak pernah susut, manakala bilangan pelancong semakin meningkat terutama dari Asia Barat yang tidak lagi datang secara bermusim ke negara ini. BERNAMA

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |