+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, June 24, 2008

Usul kenaikan harga minyak terima undian 129-78

Kosmo Online


ORANG ramai dan wartawan mengikuti usul yang dibentangkan Shahrir Samad menerusi televisyen di lobi Parlimen semalam.



KUALA LUMPUR - Usul berkaitan kenaikan harga minyak dan barangan yang dikemukakan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abd. Samad diterima pada persidangan Dewan Rakyat semalam setelah diadakan undian belah bahagian.

Selepas undian secara bertulis dijalankan mengikut blok itu selesai pada pukul 7.10 malam tadi, Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Datuk Pandikar Amin Mulia mengumumkan seramai 129 orang bersetuju, manakala seramai 78 orang tidak bersetuju dengan usul berkenaan.

Kaedah belah bahagian itu terpaksa dilakukan setelah ahli- ahli dari pembangkang tidak berpuas hati dengan keputusan Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Ronald Kiandee yang memutuskan usul diterima selepas undian suara dibuat.

Ini kerana, suara mereka yang bersetuju sama kuat dengan suara mereka yang tidak bersetuju.

Ketika keadaan dewan kecoh apabila hampir semua ahli dari pembangkang bangun membantah, Pandikar masuk ke dalam dewan untuk mengambil alih tugas daripada Ronald.

Pandikar kemudiannya membenarkan kaedah undian secara belah bahagian kerana ada bantahan lebih daripada 15 orang mengikut Peraturan Mesyuarat Perkara 46 (4) setelah ia dikemukakan wakil pembangkang, Mohamed Azmin Ali (PKR-Gombak).

Ini merupakan kali kedua selepas pertama kali undian secara belah bahagian diadakan pada 28 Mei lalu ketika proses meluluskan Peruntukan Kepada Kumpulan Wang Terkanun di bawah Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan (2007) 2008.

Menteri yang tidak hadir ialah Menteri Luar, Datuk Seri Dr. Rais Yatim (BN-Jelebu); Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Ahmad Zahid Hamidi (BN-Bagan Datoh) dan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Zulhasnan Rafique (BN-Setiawangsa).

Ahli Parlimen BN yang tidak hadir ialah Datuk Eric Enchin Majimbun (Sepanggar), Datuk Dr. Chua Soon Bui (Tawau), Tan Sri Rafidah Aziz (Kuala Kangsar), Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad (Kangar), Datuk Seri Tengku Azlan Sultan Abu Bakar (Jerantut), Tiong Thai King (Lanang), Raimee Unggi (Tenom) dan Datuk Dr. James Dawot Mamit (Mambong).

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |