+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Thursday, June 19, 2008

Wang Royalti Mungkin Lebih Banyak - Tengku Razaleigh

Buletin Online

PDF Cetak E-mail
Ditulis oleh SM Noor
Thursday, 19 June 2008


The image “http://buletinonline.net/images/berita6/kuliroyalti.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.Kuala Terengganu – Wang royalti hasil minyak yang sepatutnya dibayar secara tunai oleh Petronas kepada negeri Terengganu mungkin lebih banyak jumlahnya kini daripada yang diisytiharkan oleh Kerajaan Persekutuan. Ia adalah kerana, pihak yang bertanggungjawab menyimpan wang royalti tersebut perlu membayar kadar faedah keatas wang yang terkumpul, yang tidak diserahkan kepada kerajaan negeri Terengganu.

“Sepatutnya Kerajaan Pusat atau pun Petronas, saya tak tahu siapa yang bertanggungjawab, juga kena bayar berkenaan kadar faedah keatas wang yang terkumpul,

“jadi kalau berdasar kepada ‘compounded rate’ (kadar berganda) mungkin jumlahnya lebih besar daripada angka 7, 8 bilion yang saya sebut secara am sebentar tadi,” kata Tengku razaleigh Hamzah, Bekas Menteri Kewangan yang juga bekas Pengerusi Petronas sewaktu menyampaikan ucapan bertajuk ‘Sejarah Royalti; Royalti Petroleum Hak Rakyat Terengganu’ dalam Konvensyen Royalti yang diadakan baru-baru ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Amirsham A. Aziz berkata , dalam tempoh tiga tahun bermula 2004, Petronas telah membayar sejumlah RM26.8391 bilion sebagai royalti kepada Kerajaan Persekutuan, Terengganu, Sabah dan Sarawak.

The image “http://buletinonline.net/images/berita6/kulitunsalleh.jpg” cannot be displayed, because it contains errors. Beliau bekata demikian ketika menjawab soalan Ketua Pembangkang, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail (PKR-Permatang Pauh) pada persidangan Dewan Rakyat pada 13 Mei lalu.

(Gambar: Ku Li dan Tun Salleh, dua individu yang terlibat secara langsung dengan penubuhan Petronas)

Amirsham juga berkata, daripada jumlah tersebut, daripada jumlah itu, sebanyak RM13.419 bilion dibayar kepada Kerajaan Persekutuan, Terengganu (RM7.364 bilion), Sabah (1.234 bilion) dan Sarawak (4.821 bilion).

Kelmarin, Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said menyatakan kerajaan negeri akan menghantar wakil bagi mengadakan perbincangan dengan kerajaan Persekutuan terutama Menteri Kewangan Kedua Tan Sri Nor Mohamed Yakcob berhubung pengembalian wang royalti dalam tempoh terdekat.

Ahmad berkata perbincangan itu penting untuk menyelesaikan beberapa isu berkaitan dengan royalti minyak yang akan dikembalikan mulai tahun ini.

”Selain itu kita juga hendak tahu jumlah wang terkumpul dan baki kepunyaan kita yang bakal diperolehi," kata Ahmad.

Tengku Razaleigh dalam ucapannya juga menyebut bahawa beliau telah berpesan kepada Menteri Besar Terengganu, Ahmad Said perlu menyelesaikan segera tuntutan bayaran royalti minyak tersebut.

“Ia perlu dibuat perhitungan secara terperinci kerana kadar faedah adalah berubah pada setiap hari,” tambah Tengku Razaleigh

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |