+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, July 1, 2008

Amerika tidak perlu campur tangan dalam hal ehwal Malaysia, kata Ali Rustam

Mstar Online

01-07-2008 07:25:57 PM

MELAKA: Naib Presiden Umno Datuk Seri Mohd Ali Rustam mengingatkan Amerika Syarikat agar tidak campur tangan dalam hal ehwal Malaysia mengenai dakwaan liwat terhadap Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau berkata Amerika Syarikat tidak boleh mencampuri hal ehwal Malaysia yang merupakan sebuah negara merdeka dan berdaulat.

"Kita (Malaysia) sebuah negara yang merdeka, bebas dan demokrasi, kita bukan negara yang dijajah oleh Amerika Syarikat, jadi tidak ada sebab mereka hendak beri amaran kata dua kepada kita," katanya kepada pemberita selepas merasmikan program pembekalan beras super tempatan 15 peratus hancur oleh Pemasaran Melaka Sdn Berhad kepada peruncit di sini, hari ini.

Mohd Ali mengulas kenyataan jurucakap Jabatan Negara Amerika Syarikat, Tom Casey semalam yang menyatakan Amerika Syarikat menentang siasatan atau pendakwaan ke atas Anwar yang bermotifkan politik.

Seorang bekas pembantu Anwar telah membuat laporan polis pada Sabtu lepas mendakwa diliwat oleh bekas Timbalan Perdana Menteri itu di sebuah kondominium mewah di Damansara, Kuala Lumpur.

Anwar telah menafikan dakwaan itu yang dibuat oleh Mohd Saiful Bukhari Azlan, 23, dan telah mengemukakan saman terhadap lelaki itu.

Mohd Ali mempersoalkan siapa Amerika Syarikat untuk memberi amaran kepada Malaysia tidak boleh menjalankan undangundangnya sendiri.

"Kita bukan berada dalam zaman penjajahan di mana negara lain menentukan perundangan negara lain, kita hidup dalam negara yang bebas merdeka, kita ada undang-undang kita sendiri dan kita berhak menentukan negara dan nasib kita," kata Mohd Ali yang juga Ketua Menteri Melaka.

Beliau berkata campur tangan Amerika Syarikat itu berkemungkinan terdapat konspirasi dengan Anwar untuk menekan Malaysia.

Malaysia sebagai sebuah negara merdeka tidak perlu takut untuk mempertahankan kemerdekaan dan kedaulatan undang-undang negara ini, katanya. BERNAMA


0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |