+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, July 30, 2008

Cabaran perkongsian kuasa dalam pembentukan kerajaan Pakatan Rakyat

Harakahdaily

Mohd Rashidi Hassan

Wed | Jul 30, 08 | 12:54:03 pm MYT

PAS tetap komited dengan Pakatan Rakyat. Itulah jaminan pemimpin-pemimpin PAS dan kehendak ahli serta penyokong PAS keseluruhannya.

Harus diingatkan, bahawa pemimpin, ahli dan penyokong PAS memberikan kerjasama yang tidak berbelah bahagi sejak penubuhan Barisan Alternatif (BA) yang menggabungkan PAS, KeADILan, PRM dan DAP semasa al-Marhum Dato' Fadzil Mohd Noor menjadi Presiden PAS lagi.

Komitmen tinggi ahli-ahli PAS dengan semangat berpasukan yang jitu, mereka sanggup bekerja bertungkus lumus untuk kempen pilihan raya yang ditandingi calon dari rakan pembangkang, walaupun PAS lebih dominan di kawasan tersebut.

Tanpa mengira penat lelah, tanpa meminta sebarang upah, jentera pilihan raya PAS, tanpa mengira agama, bangsa dan fahaman ideologi, atas nama demokrasi dan keadilan, turut sama menjulang pemimpin pembangkang sama ada dari KeADILan, PSM, hatta DAP sekali pun!

Komitmen ini tidak harus dipertikaikan! Dan, dengan rasa rendah diri, Ahli-ahli Parlimen dan Adun Pakatan Rakyat harus mengakui, tanpa sumbangan dan kerja keras ahli-ahli PAS, kita semua tidak berada dalam kedudukan sekarang.

Justeru, dengan berlatarbelakangkan keikhlasan dalam perjuangan, PAS sama sekali tidak pernah meninggalkan gabungan atau pakatan pembangkang sebelum ini.

Dalam politik negara, rakyat menyaksikan pasca Pilihan Raya Umum 1999, DAP yang meninggalkan BA. Apa pun alasan yang diberikan itu hak DAP.

Namun dalam keadaan sekarang, pemimpin-pemimpin DAP tidak berhak mempertikaikan keikhlasan pemimpin dan ahli-ahli PAS dalam Pakatan Rakyat.

Jaminan kepada golongan bukan Melayu dan bukan Islam

Jika pun PAS berbincang dengan Umno sama ada atas nama muzakarah atau muqabalah, untuk kepentingan agama Islam dan bangsa Melayu, ianya tidak sesekali menyalahi dasar perjuangan parti PAS.

Walaupun PAS diterajui majoriti orang-orang Melayu dengan dasar perjuangan Islam, namun hak, peluang dan keadilan terhadap golongan bukan Melayu dan bukan Islam tetap dipelihara sebaik-baiknya.

Pengalaman PAS menerajui Kelantan, Terengganu (1999-2004) dan Kedah waktu kini, membuktikan bahawa PAS tidak pernah menyisihkan sama sekali golongan bukan Melayu dan bukan Islam.

Jika dipersoalkan mengenai kepentingan bangsa, apakah MCA, Gerakan dan DAP, walaupun ada pemimpin bukan Cina seperti Karpal Singh, tidak pernah memperjuangkan chauvanisme bangsa?

Terlalu banyak desakan dibuat oleh pemimpin dari ketiga-tiga parti ini, ada kalanya menyentuh soal kedaulatan Raja-raja Melayu, kesucian agama Islam dan kepentingan bangsa Melayu.

Namun, orang-orang Melayu, khususnya dari PAS tidak melatah dan cuba melihatnya dari sudut yang rasional.

Maka apabila PAS dan Umno bercakap soal agenda Islam dan Melayu, kaum-kaum lain tidak harus memandangnya dari sudut yang negatif.

Sesuai dengan dasar perjuangannya, PAS harus memastikan kedudukan majoriti Melayu dan kedaulatan Islam sebagai agama rasmi negara terpelihara sebaik-baiknya.

Masalah yang dihadapi negara cukup besar, ianya adalah manifestasi daripada kegagalan kerajaan Barisan Nasional memastikan kesejahteraan agama dan perpaduan antara kaum terpelihara.

Ketegangan agama dan perpecahan kaum akan membawa kepada ketidakstabilan politik, ini yang harus disedari.

Matlamat PAS jelas, PAS mahu memelihara kestabilan politik dengan peranan serta ruang yang diberikan dalam sistem demokrasi yang diamalkan dalam negara.

Dan, PAS sudah memberi jaminan bahawa PAS sama sekali tidak akan bergabung dengan BN, walaupun wujud pelbagai tawaran.

Jika pemimpin PAS 'tamak kuasa', sudah tentu awal-awal lagi PAS menerima tawaran Dato' Seri Mohd Khir Toyo untuk membentuk kerajaan campuran di Selangor, sejurus selepas PRU, 8 Mac lepas.

Sebaliknya PAS kekal dengan persefahaman Pakatan Rakyat. PAS bekerjasama membentuk kerajaan yang diketuai Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dari parti KeADILan.

Walaupun banyak tawaran dari Umno, sama ada di Perak, Pahang, Terengganu atau di mana sahaja untuk berkongsi kuasa dengan PAS, namun pemimpin dan ahli-ahli PAS sama sekali tidak bersetuju.

Usaha merencatkan pembentukan kerajaan Pakatan Rakyat

Tidak dinafikan usaha pembentukan kerajaan Pakatan Rakyat tergendala seketika beberapa minggu, ekoran tercetusnya isu-isu seperti dakwaan liwat terhadap Ketua Umum KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim dan muzakarah PAS-Umno.

Momentum ke arah itu sudah bermula dua bulan lalu, berikutan pengumuman hilang keyakinan anggota komponen Barisan Nasional, Parti Maju Sabah (SAPP) terhadap kepimpinan Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Tambahan pula, ramai ahli Parlimen BN, sama ada dari parti komponen BN dari Sabah dan Sarawak, hatta dari Umno sekalipun sudah berunding secara serius dengan Anwar untuk menyertai Pakatan Rakyat.

Umno-BN sudah mulai gelabah. Timbul pula ura-ura usul undi tidak percaya terhadap kerajaan pimpinan Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi, yang bakal dikemukakan di Parlimen.

Seluruh Kuala Lumpur menjadi 'havoc' seketika dengan pelbagai sekatan jalan raya akibat kegusaran pemimpin BN, yang entah dari mana mendapat maklumat perhimpunan besar akan diadakan menjelang pembentangan usul berkenaan.

Sehingga polis terpaksa menggunakan mahkamah untuk menghalang kehadiran Anwar ke Parlimen.

Hakikat sebenarnya, rakyat tidak berurusan dengan khabar angin. Segala perancangan ke arah pembentukan kerajaan Pusat oleh Pakatan Rakyat menjelang 16 September depan sudah direncanakan.

Sebaik sahaja pengumuman ketidakpercayaan kepada PM, beberapa orang ahli Parlimen BN sudah bersedia untuk mengumumkan untuk menyertai Pakatan Rakyat.

Kemudiannya, ia akan disusuli dengan pengumuman Anwar untuk bertanding di kerusi Parlimen.

Ada kemungkinan pemimpin sudah menghidu momentum ke arah itu. Maka pelbagai usaha dilakukan untuk merencatkan pembentukan kerajaan Pakatan Rakyat.

Namun apa pun halangan yang hamparkan oleh Umno-BN, Anwar tetap komited dengan agenda beliau. Dalam beberapa minggu ini dijangka pelbagai anjakan positif bagi Pakatan Rakyat akan dilakukan.

Cabaran perkongsian kuasa

Masalah utama kepada gabungan PAS, KeADILan dan DAP ialah bagaimana membentuk serta menyusun sebuah kerajaan yang boleh memuaskan hati semua pihak.

Tidak dinafikan, masing-masing ada agendanya yang tersendiri. Namun asas kepada pembentukan sesebuah kerajaan ialah keadilan, ketelusan, pertanggungjawaban dan amanah kepada semua rakyat.

Dalam merencana agenda masing-masing. Semua pihak tidak harus mempertegaskan kepentingan sesuatu bangsa atau memperjuangkan matlamat politik masing-masing tanpa mengambil kira kepentingan majoriti rakyat, khususnya orang-orang Melayu yang beragama Islam. Inilah dasar yang jelas dan harus difahami.

Sememangnya diperakui, Pakatan Rakyat memperjuangkan dasar perkongsian yang samarata (equal sharing). Equal sharing dalam perkongsian kuasa politik, bukan seperti kiraan subjek matematik.

Ia tidak merujuk kepada semuanya harus dibahagi tiga, atas sifat perkongsian tiga parti PAS, KeADILan dan DAP.

Di Selangor misalnya dalam penyusunan ahli majlis sama ada Majlis Bandaraya Shah Alam atau Majlis Perbandaran atau Majlis Daerah, walaupun Exco yang terbabit, Ronnie Liu mewakili DAP, beliau tidak seharusnya dilihat membahagi-bahagikan jawatan dengan melebihkan kaum Cina.

Misalnya di Majlis Perbandaran Subang Jaya yang merangkumi kawasan Puchong, Serdang dan Kelana Jaya, daripada 24 orang ahli majlis, hanya 8 orang sahaja yang beragama Islam sedangkan majoriti penduduk orang-orang Melayu yang beragama Islam.

Begitu juga di Shah Alam yang merangkumi Parlimen Shah Alam dan Kota Raja. Perlantikan Ahli Majlis harus mewakili peratusan penduduk, bukan dibahagi tiga antara tiga parti atau dilantik daripada NGO yang bukan Melayu/ Islam.

Ini amalan dasar kesamarataan yang silap dan membangkitkan sensitiviti orang-orang Melayu. Harus diingat rakyat akan membandingkan senarai keanggotaan majlis PBT di antara zaman BN dengan Pakatan Rakyat.

Jangan sesekali benarkan rakyat menuding jari kepada DAP di Selangor yang hanya dilihat cenderung untuk 'protect' bangsa Cina sahaja. Jangan sesekali dibenarkan nama Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, dipalitkan dengan tuduhan orang Melayu yang tidak 'protect' bangsanya sendiri.

Pakatan Rakyat seharusnya menutup ruang kelemahan ini dari serangan BN. Orang-orang Melayu tidak pernah meminta lebih atau dimanjakan seperti zaman pemerintahan BN, apa yang perlu hak dan keistimewaan asas mereka sebagaimana yang diperuntukkan dalam perlembagaan, terpelihara.

Kita boleh berikan alasan bahawa kita baru sahaja empat bulan berkongsi kuasa. Tetapi kita harus sedar dan mengelak berperangai seperti Umno/BN yang kita serang habis-habisan akibat pengamalan dasar korupsi, kronisme dan nepotisme.

Walaupun berkongsi kuasa, rakan dari KeADILan juga tidak harus dilihat mengulangi perangai Umno, khususnya dalam pembahagian jawatan-jawatan politik dalam anak-anak syarikat kerajaan negeri Selangor misalnya.

Jangan sesekali dilihat terlalu ghairah hendak merebut 'ghanimah' yang besar. Dalam hal ini, tidak dinafikan wujud tindakan dan perlantikan jawatan dibuat tanpa mengambil kira kepentingan PAS dan orang-orang Melayu.

Juga, kaum bukan Melayu atau bukan Islam, mereka tidak harus sewenang-wenangnya menuntut pembesaran kuil, tokong atau rumah ibadat sebagaimana keperluan orang-orang Islam yang mendirikan masjid dan surau.

Pembesaran dan penambahbaikan rumah ibadat tidak disekat sama sekali, tetapi seharusnya dibuat mengikut population atau jumlah penduduk yang bersesuaian.

Berlaku sebuah kampung di Klang, di mana tidak sampai 5 buah keluarga bukan Islam tinggal di situ, menuntut dibuat rumah ibadat untuk mereka. Bukanlah tuntutan ini tidak wajar dan hanya akan membangkitkan sensitiviti orang Melayu/ Islam?

Dan, jika rakyat mengajukan kepada PAS, mengapa pada zaman Umno/BN tuntutan sebegini tidak pernah dilayan, sedangkan pada zaman Pakatan Rakyat dibenarkan tanpa mengambil kira sensitiviti kaum, PAS hanya akan berdiam diri?

Banyak contoh cabaran-cabaran sebegini wujud. Penulis tidak perlu menyenaraikan kesemuanya. Namun apa pun, Tan Sri Khalid seharusnya memperbetulkan keadaan ini segera, jika mahu gabungan Pakatan Rakyat terus utuh.

Menguruskan sebuah negeri maju seperti Selangor bukannya mudah, Khalid adalah orang korporat yang masih memerlukan bimbingan orang-orang politik. Setakat ini, walaupun wujud pelbagai cabaran, kerajaan Pakatan Rakyat terus utuh.

Apapun bebanan Khalid sebagai Menteri Besar Selangor amat besar. Jika Selangor mahu dijadikan asas perkongsian kuasa yang adil, Dato' Seri Anwar harus memberikan sedikit lebihan tumpuan kepadanya._

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |