+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, July 21, 2008

'Guna Mercedes-Benz E200 elak kos selenggara tinggi' - MB Tganu

Berita Harian

Oleh Shaarani Ismail
shaarani@bharian.com.my


MOHON KEPADA ILLAHI: Ahli Majlis Penasihat Pemangku Raja, Tengku Sri Laksamana Raja Tengku Sulaiman Sultan Ismail Nasiruddin Shah (duduk atas kerusi) bersama Ahmad Said (kiri) turut hadir pada Majlis Tahlil Sempena Hari Keputeraan Sultan Terengganu di Istana Maziah, semalam.

KUALA TERENGGANU: Pembelian 14 kereta Mercedes-Benz E200 Kompressor bagi menggantikan Proton Perdana V6 Eksekutif yang kini digunakan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) dan pegawai kanan kerajaan negeri bukan bermaksud meminggirkan kereta nasional, sebaliknya ia bagi mengurangkan kos selenggara kereta yang digunakan sekarang yang agak tinggi.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Said, berkata walaupun kos pembelian agak mahal pada peringkat permulaan, tetapi kos selenggara kenderaan baru bagi menggantikan Proton Perdana ini lebih rendah dan menjimatkan untuk jangka masa panjang.

"Pembelian kenderaan baru ini sebenarnya lebih menjimatkan kos selenggara, walaupun harganya mahal pada permulaan," katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas menghadiri Majlis Tahlil Sempena Hari Keputeraan Sultan Terengganu, di Istana Maziah, di sini semalam.

Majlis turut dihadiri Exco dan pegawai kanan kerajaan negeri.

Sebuah akhbar semalam melaporkan Kerajaan Terengganu membelanjakan kira-kira RM3.43 juta bagi membeli 14 buah Mercedes-Benz E200 Kompressor bagi menggantikan Proton Perdana V6 Eksekutif.

Kereta berkenaan yang dibeli dengan harga tanpa cukai RM245,000 sebuah adalah bagi kegunaan 10 Exco kerajaan negeri, Speaker Dewan Undangan Negeri, setiausaha kerajaan negeri, pegawai undang-undang dan pegawai kewangan.

Ahmad berkata, apa yang dibuat bukan untuk memperkecilkan kereta nasional, tetapi hakikatnya kerajaan negeri membelanjakan wang yang banyak hanya untuk penyelenggaraan kereta rasmi dan selepas kajian dibuat kerajaan merasakan kewajaran untuk menukar kenderaan rasmi kepada kenderaan yang penyelenggaraanya lebih rendah.

"Saya boleh tunjuk rekod dari segi penyelengaraan kereta yang terpaksa dibayar kerajaan negeri berikutan masalah penyelenggaraan dihadapi," katanya.

Beliau turut menjelaskan ada kereta yang digunakan Exco terpaksa dihantar servis dua atau tiga kali membabitkan kos selenggara RM50,000 serta bermasalah bila digunakan untuk perjalanan jauh.

Untuk itu katanya, kerajaan memutuskan untuk menukar kenderaan rasmi bagi menjimatkan kos penyelenggaraan jangka panjang selain mempunyai nilai jualan balik yang tinggi serta terbukti lebih menjimatkan penggunaan minyak.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |