+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, July 7, 2008

kes liwat -18 saksi dipanggil


Berita Harian

Oleh Nik Sukry Ramli
niksukry@bharian.com.my


Datuk Seri Anwar Ibrahim

Polis rekod keterangan dakwaan kes liwat babit Anwar

KUALA LUMPUR: Polis sudah memanggil 18 orang termasuk pakar perubatan untuk merekodkan keterangan berhubung dakwaan kes liwat membabitkan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Bakri Zinin, berkata lebih ramai saksi mungkin dipanggil dan polis akan mendapatkan perintah mahkamah mengikut Seksyen 111 Kanun Acara Jenayah sekiranya saksi terbabit enggan bekerjasama. Memberitahu sidang media di sini semalam, Bakri bagaimanapun berkata setakat ini polis belum memanggil Anwar untuk merekodkan keterangannya.

"Kita perlu rekodkan semua keterangan saksi terlebih dulu termasuk meneliti keputusan ujian DNA. Sekiranya keterangan itu mencukupi dan ada asas untuk Anwar dipanggil, kita akan panggil.

"Saya harap media tidak membuat andaian, dan membuat perbicaraan melalui media sebelum kes ini dibawa ke mahkamah," katanya.

Datuk Bakri Zinin

Bakri berkata, polis akan menjalankan siasatan secara menyeluruh dan seadil-adilnya tanpa menyebelahi mana-mana pihak.

"Kes ini akan disiasat dengan adil. Kita akan kumpul seberapa banyak maklumat termasuk mengambil kira hasil ujian DNA bagi membuktikan siapa di pihak yang benar," katanya.

Pada 28 Jun lalu, pembantu Anwar, Mohd Saiful Bukhari Azlan, 23, membuat laporan polis yang mendakwa beliau diliwat Penasihat PKR itu di Kondominium Desa Damansara, Jalan Setia Kasih, Damansara, dua hari sebelum itu.

Kes itu disiasat mengikut Seksyen 377C Kanun Keseksaan yang boleh dipenjara antara lima hingga 20 tahun dan sebatan.

Khamis lalu, Mohd Saiful dibawa ke Ibu Pejabat Polis Brickfields di sini untuk direkodkan keterangannya.

Bakri berkata, Mohd Saiful kini diletakkan dalam perlindungan polis atas permintaannya selepas membuat laporan beliau diliwat Anwar.

Mohd Saiful, bekas pelajar jurusan Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik Universiti Tenaga Nasional (Uniten), mula berkhidmat sebagai sukarelawan PKR pada pilihan raya umum lalu sebelum menjadi pembantu Anwar.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |