+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, July 7, 2008

Nik Aziz: Hanya ambil kakitangan, pemimpin solat 5 waktu

Mstar Online

07-07-2008 01:40:24 PM

KOTA BHARU: Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat akan membawa satu usul dalam persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) untuk mewajibkan mereka yang menunaikan solat lima waktu dan solat Jumaat sebagai syarat wajib pengambilan bekerja bagi pemimpin, ketua jabatan dan kakitangan awam kerajaan negeri.

Beliau berkata, cadangan untuk syarat menunaikan solat itu akan dijadikan sebagai satu kemestian dalam memegang jawatan sama seperti syarat kelayakan mesti lulus Bahasa Malaysia dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk membolehkan mereka mendapat pekerjaan.

"Saya akan mencadangkan di dewan sebagai syarat wajib untuk memilih jawatan ketua kampung, tok penghulu, pemimpin dan kakitangan awam. Mereka mesti menunaikan solat lima waktu dan solat Jumaat.

"Syarat ini bagi memastikan mereka yang dipilih adalah mereka yang menjaga akhlak mereka supaya menjauhi daripada elemen rasuah dan tidak bermoral," katanya kepada pemberita semasa Persidangan Dewan Undangan Negeri di sini hari ini.

Beliau mengulas soalan lisan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Demit, Muhamad Mustafa mengenai langkah kerajaan negeri bagi mengatasi gejala meninggalkan solat khususnya solat Jumaat dan sejauhmana penguatkuasaan undang-undang terhadap isu itu.

Nik Aziz berkata, pada pandangan beliau menunaikan solat lima waktu yang ditetapkan sebagai rukun Islam adalah menjadi satu tanggungjawab yang wajib perlu ditunaikan oleh orang Islam dan mereka yang tidak menunaikan rukun itu mempunyai masalah di dalam hati iaitu kelemahan di dalam nilai akhlak dan moral.

"Sembahyang itu adalah makanan kepada hati sama seperti makan makanan untuk keperluan perut. Jika hati tidak diisikan maka hati kita akan lapar dan mudah terpengaruh kepada nilai-nilai negatif.

"Mereka yang tidak menunaikan sembahyang itu menunjukkan bahawa mereka sudah tidak takut kepada Tuhan, Tuhan yang maha berkuasa, apatah lagi kepada manusia, yang sememangnya kurang berkuasa. Mesti mereka ini tidak takut dan berani berbuat apa saja," katanya.

Mengulas enam anggota pembangkang daripada Barisan Nasional yang bertindak keluar Dewan sebagai membantah tindakan Speaker Mohd Nassuruddin Daud menolak 10 daripada 15 soalan lisan, Nik Aziz berkata ,ia (tindakan keluar) merupakan pilihan mereka.

"Terdapat juga soalan-soalan daripada ADUN PAS yang ditolak dan ini adalah satu perkara biasa," katanya.

Ketika sidang Dewan bersambung, Mohd Nassurudin mengumumkan Datuk Ahmad Rusli Ibrahim dipilih sebagai Senator untuk mewakili Dewan negeri Kelantan mulai hari ini.

Nama Ahmad Rusli dicadangkan oleh Nik Aziz dan disokong Timbalan Menteri Besar Datuk Ahmad Yaakob.

Ahmad Rusli, yang menggantikan Wan Ubaidah Umar, adalah bekas Setiausaha Badan Perhubungan Umno Kelantan dan tewas di tangan Datuk Alwi Che Ahmad di kerusi DUN Kok Lanas pada pilihan raya umum 8 Mac lalu. BERNAMA

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |