+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, July 20, 2008

Pelan peralihan kuasa tiada dalam perlembagaan Umno - Ku Li

Harakahdaily

Muhammad Yusri Amin

Sun | Jul 20, 08 | 2:44:43 pm MYT

KOTA BHARU, 20 Julai (Hrkh) - Adakah pelan peralihan kuasa yang cuba diamalkan dalam Umno sekarang selaras dengan perlembagaan parti itu. Bagi Tengku Razaleigh Hamzah ia jelas bertentangan.

Beliau berkata, penyandang sekarang (Presiden) dipilih untuk berkhidmat hanya untuk tempoh tiga tahun saja.

"Oleh itu, mengikut Perlembagaan Umno mesti diadakan pemilihan dan ketika itulah parti akan memilih siapa untuk menyandang jawatan tertentu sama ada orang yang sama atau orang lain.

"Kalau dilihat kepada perlembagaan parti tidak ada peruntukan mengenai peralihan kuasa. Timbalan Presiden tidak sepatutnya ditentukan lebih awal.

"Kita sudah 50 tahun merdeka, rakyat pandai memilih. Rakyat Malaysia bijak. Ahli-ahli Umno pun bijak," katanya pada sidang media di kediamannya di sini baru-baru ini.

Baru-baru ini Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan akan berundur pada pertengahan 2010 dan tempatnya sekarang akan diganti Dato' Seri Najib Razak.

Ku Li yang juga anggota Parlimen Gua Musang menegaskan tetap bersedia untuk bertanding bertanding jawatan Presiden Umno pada pemilihan sempena perhimpunan agung parti itu, Disember depan.

"Saya menawarkan diri untuk dicalonkan sebagai Presiden berdasarkan perlembagaan parti. Kita manusia bertamadun. Kita berorganisasi seperti Umno. Kita ada perlembagaan yang menentukan pergerakan kita.

"Dan kalau tidak mahu mengikut perlembagaan parti, baik kita masuk hutan, mengikut undang-undang binatang," katanya.

Beliau juga menyifatkan tindakan Perdana Menteri mengumumkan pelan peralihan kuasa pada pertengahan 2010 sebagai keputusan untuk kepentingan diri.

Menurutnya Majlis Tertinggi (MT) tidak boleh membuat keputusan atau memberi pandangan bertentangan dengan perlembagaan parti.

Kata beliau, ahli Umno berhak dipilih dan boleh memilih, dan hak mereka itu dijamin dalam perlembagaan.

"Tidak ada tradisi serah kuasa dalam Umno, perkara itu hanya dibuat-buat saja. Barangkali sebagai helah untuk duduk di situ," tegasnya.

Mengulas mengenai cadangan supaya diadakan debat bagi calon yang akan bertanding dalam pemilihan jawatan parti, beliau menyatakan persetujuannya.

Beliau juga memberitahu syarat-syarat ketat seperti dimuatkan dalam buku Etika Ahli Umno akan dibatal sekiranya beliau dipilih menjadi Presiden parti.

Selain itu, beliau menyifatkan Tataetika tersebut dilakukan bertujuan menyekat pihak establishment dalam parti.

"Orang atasan tidak kena. Itulah demokrasi, kita mampus.." katanya sambil ketawa.

Bagaimanapun beliau menegaskan mahu mengekalkan demokrasi termasuk peraturan pemilihan Presiden, Pengerusi Tetap dan ahli-ahli Majlis Tertinggi.

"Terserahlah kepada pencalonan. Saya tidak membuat apa-apa keputusan mengenai pertandingan jawatan Presiden. Saya serahkan kepada perwakilan dalam perkara itu.

"Namun begitu, saya sedia menerima siapa sahaja yang dipilih dan difikirkan layak," katanya. - mj _

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |