+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, July 20, 2008

Penyerahan royalti tanpa 'bukti hitam putih'

Harakahdaily

Suhaimi Taib

Sat | Jul 19, 08 | 2:44:44 pm MYT

KUALA TERENGGANU, 19 Julai (Hrkh) - Menteri Besar Terengganu, Dato' Ahmad Said menjelaskan bahawa tidak ada keterangan 'hitam putih' daripada Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi berhubung penyerahan royalti petroleum lima peratus kepada kerajaan negeri Terengganu.

Ahmad dilaporkan sebagai berkata, kerajaan negeri itu dijangka akan menerima wang royalti petroleum dan gas itu yang pertama, September ini selepas ia dihentikan sejak tahun 2000 ketika PAS memerintah negeri itu.

Tidak diketahui bagaimana kaedah penyerahan dan berapa jumlah royalti yang akan diterima kerajaan itu dari kerajaan pusat.

Ahmad menyatakan demikian dalam pertemuan antara Dewan Harian dan Wakil-wakil Rakyat PAS Terengganu dalam satu pertemaun dengan Menteri Besar itu di Wisma Darul Iman di sini 15 Julai lalu.

Dato' Ahmad berjanji akan meneruskan kes tuntutan royalti petroleum itu di mahkamah sekali gus tidak akan menarik balik kes itu demi kebaikan rakyat dan negeri tersebut.

Sementara itu Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato' Haji Harun Taib berkata, pertemuan PAS dan Dato' Ahmad bertujuan meminta penjelasan sejauh mana janji PM untuk menyerahkan semula wang royalti petroluem berkenaan.

Ia tidak ada kena mengena dengan sebarang pakatan untuk menubuh kerajaan baru di Terengganu buat masa terdekat.

Dato' Harun membuat kenyataan berkenaan ketika berucap di Majlis Perasmian Sambutan Dua Dekat Madrasah Darul Taqwa, Kuala Nerus di sini baru-baru ini.

Turut berucap di majlis berkenaan ialah Ahli Dewan Undangan (Adun) Bukit Payong, Ustaz Mohd Nor Hamzah dan Mudir Madrasah Darul Taqwa, Ustaz Haji Mohd. Yaaqub.

Terdahulu, hampir semua Ahli Dewan Harian dan wakil-wakil rakyat PAS negeri itu hadir dalam pertemuan di Wisma Darul Iman itu.

Pertemuan itu berlangsung lebih sejam, menyentuh pelbagai isu termasuk penjelasan mengenai status penyerahan royalti petroluem dan gas oleh Kerajaan Pusat kepada Kerajaan Terengganu, kronisme dan lain-lain. - mns_

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |