+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, July 13, 2008

Usul Undi Tidak Percaya - Uji Abdullah atau Pakatan Rakyat?

msomelayu

CERITA panas yang bakal diperkataan esok ialah mengenai usul undi tidak percaya kepada Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi di Parlimen. Parlimen akan jadi tumpuan pemerhati dari dalam dan luar negeri esok. Apakah esok Parlimen dan perdana menteri bakal melakar satu sejarah politik negara. Sebelum ini belum pernah ada perdana menteti dihadap dengan usul undi tidak percaya.

Awal-awal lagi menteri ditugas menjaga Parlimen, Mohamad Nazri Aziz sudah membuat kenyataan meminta supaya ahli Parlimen tidak membawa tetamu masing-masing. Arahan beliau itu menggambarkan seperti ada sesuatu yang menggemparkan akan berlaku di Parlimen esok?

Sementara menurut kenyataan Ketua Polis Kuala Lumpur, semua jalan menuju ke Parlimen juga akan ditutup. Parlimen akan jadi seperti 'zoo' esok dikawal dan dijaga rapi!

Larangan dan kawalan ini menggambarkan suasana seolah-olah negara ini di ambang darurat. Mengapa harus halang orang ramai untuk mengunjungi Parlimen? Rakyat sepatutnya diberikan kebebasan untuk memerhatikan peristiwa penting yang bakal menentukan nasib dan masa depannya.

Dengan tindakan itu juga menyebabkan ‘agenda’ undi tidak percaya yang dianggap sengaja dilakukan bagiu mengalihkan pandangan rakyat mengenai sesutau isu itu berjaya dan semakin menjadi perhatian umum!

Noits usul itu telah diserahkan oleh ketua pembangkang Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail bersama 14 MP Pakatan Rakyat minggu lepas.

Sama ada Speaker membenar usul itu dibahas atau tidak, ia tidak menjadi masalah lagi. Usul itu tetap penting dan bakal menjadi petunjuk ke arah mana para ahli Parlimen pembangkang selepas ini. Ahli Parlimen pembangkang perlu menyatakan sikap mengenai hal itu bila mana ianya di bawa ke Parlimen atau kepada Speakar walaupun ia akan ditolak.

Saya sangat berharap supaya Speaker membenarkan usul berkenaan dibahaskan kerana ingin melihat sejauh mana kesepaduan ahli Parlimen Pakatan Rakyat. Ia juga untuk melihat sejauh mana kebenaran dakwaan Penasihat PKR, Anwar Ibrahim sebelum ini bahawa jika usul dikemukakan Abdullah akan jatuh.

Sekiranya usul itu diterima dan ianya ditolak Parlimen ini bermakna dakwaan Anwar sebelum ini hanya dibuat atas angin dan di atas katil sahaja. Kredibiliti Anwar juga terjejas. Ia akan dianggap tidak lebih dari gimik politik yang kehabisan modal. Kerana itu pada saya usul tersebut disamping boleh menggetarkan lutut Abdullah tetapi ia juga menjadi perangkap berkesan untuk pihak kerajaan bagi menguji kekuatan pembangkang itu sendiri.

Ini kerana ada perkembangan menunjukkan wujud tidak sekata dan sehaluan di kalangan parti-parti Pakatan Rakyat dalam beberapa hal termasuk mengenai usul berkenaan. Sudah ada suara dan tanda-tanda pihak yang tidak berpuas hati antara satu sama lain dan menunjukkan reaksi bersedia untuk membuat koreksi atas persepakatan itu. Nampaknya ada pihak yang mulai sedar pakatan itu lebih banyak membawa kerugian daripada keuntungan!

Paling jelas ialah di pihak Pas. Pas seakan tidak berpuas hati dengan berapa perkara yang berlaku termasuk beberapa hal dalam kerajaan negeri yang diperintah Pakatan Rakyat di Selangor dan di Perak. Pas merasakan kehadiran mereka di dalam kerajaan berkenaan hanya sebagai tukang anggup dan turut saja atau sebagai simbol wujudkan pakatan. Beberapa keputusan penting membabitkan soal kepentingan Melayu dan Islam tidak dibincang dahulu dengan Pas.

Sikap membelangkan Pas ini katanya benar-benar mengecewakan Pas menyebabkan Pas Selangor kini sudah bersedia membuat keputusan yang boleh mengejutkan banyak pihak. Wajar kalau Pas kecewa kerana dibahu merekalah terletaknya tanggungjawab mengenai agama dan bangsa. Rakyat tidak peduli kalau DAP tidak membela Islam atau PKR mengabaikan kepentingan Melayu!

Beberapa tindakan yang menyentuh kedudukan agama dan orang Melayu begitu sensitif bagi Pas berbanding rakananya PKR dan DAP inilah menajdi punca kenapa 'kemurungan' hubungan ini berlaku.

Insiden konsert liar yang cuba melondehkan seluar dalam semasa Himpunan Sejuta Rakyat memprotes kenaikan harga minyak dua minggu lepas di stadium Kelana Jaya, Petaling Jaya(yang diketuai sendiri oleh Bendahari Pas, Mohd Hatta Ranmli) adalah antara i
su yang menunjukkan tidak ada kebulatan semangat antara parti Pakatan Rakyat. Pas kurang senang dengan apa yang berlaku dan menyifatkan ianya satu keburukan yang terhasil dari Pakatan Rakyat. Khabarnya Hatta Ramli diarahkan supaya memohon maaf kepada ahli
Pas atas apa yang berlaku.

Bagaimana pun rasa sensitif dan tidak senang itu bukan dari semua ahli Parlimen Pas. Mereka yang berpendidikan Barat dan profesional yang menerima pakai politik Machiavilli seakan tidak merasa apa-apa kerugian dengan apa yang berlaku. Pada mereka apa yang berlaku dalam kerajaan Pakatan Rakyat itu sekarang ini cukup harmoni dan menguntungkan Melayu dan Islam.

Sebaliknya pemimpin Pas yang beraliran agama yang bercita-cita tertegaknya pemerintah Islam tulen - menurut Quran dan Hadith di negara ini sangat merasai dan bimbang
apa yang berlaku. Malahan ada kalangan mereka merasakan Pas kini berada dalam keadaan untung secupak rugi segantang! Bagi mereka sesetengah tindak tanduk kerajaan dikedua buah negeri itu seakan menghalang cita-cita tertegaknya syariah Islam.

Perkembangkan ini – perselisihan di kalangan ahli Parlimen Pas mengenai kepentingan perjuangan mereka ia bukan saja bakal menimbul polemik dalam parti itu tetapi akan membawa petaka kepada Pakatan Rakyat seluruhnya kalau tidak dibendung. Perpecahan dalam Pas akan merebak ke dalam Pakatan Rakyat. Retak yang sedikit ini akan membawa kepada pecah yang bear, kerana organ yang retak itu ialah hati bukan lutut.

Apapun esok – jika usul undi tidak percaya itu dibenarkan oleh Speaker untuk dibahas, ia akan memberi jawaban kepada teka teki ini. Apakah Pakatan Rakyat masih utuh dan padu, atau sebaliknya. Dan secara tidak langsung juga ia menguji wibawa Presiden Pas itu sendiri serta ahli-ahli Pas yang sewaktu dengannya. Apakah Islam tulen dalam Pas akan menang ataupun klon Pas akan mula menaring.

Kalau ahli Parlimen Pas membuat keputusan bertentangan dengan presdien esok, bermakna sesuatu yang buruk akan berlaku dalam Pas. Kemucaknya kelak kedudukan Abdul Hadi sebagai presiden sendiri mungkin tercabar. Perselisihan ini sudah pasti akan dijadikan titik mula untuk para Pas klon bertindak menguasai parti.

Majlis Syura yang menjadi badan tertinggi Pas dalam memberi pandangan, nasihat dan megemukakan formula penyelesaian secara syariah hendaklah bertindak segera. Seluruh ahli juga perlu patuh kepada keputusan Majlis Syura. Ini penting, kerana kalau Majlis Syura sudah dibelakangkan, bermakna Pas juga menjadi parti tanpa prinsip dan haluan hakiki seperti mana Umno di mana wang dan kebendaan menjadi penentu kuasa dan kepimpinannya.

Musyidul Am yang statusnya tertinggi dalam Pas mungkin tidak relevan untuk dirujuk mengenaihal ini kerana perlembagaan tidak memberi hak dan kuasa itu kepadanya.

Besok adalah hari penting untuk melihat; pertama perpaduan dalam Pakatan Rakyat, kedua sikap di kalangan ahli Parlimen Pas dalam menangani isu semasa yang turut memwarnai politik mereka. [wm.kl 10: 45 am 13/07/08]

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |