+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, August 23, 2008

Arif Shah wajar dibatalkan pencalonannya: Sogok RM500 kepada penduduk Permatang Pauh upah sebagai perisik

Suara Keadilan


PERMATANG PAUH, 23 OGOS (SK)- KeADILan akan melaporkan salahlaku calon BN Arif Shah Omar Shah yang telah menagkui bahawa beliau menggunakan wang untuk membayar kepada bukan petugas kempen pilihan raya kecil Permatang Pauh, di sini.

Naib Presdien KeADILan, Sivarasa Rasiah dalam satu sidang media yang diadakan di Bangunan Yayasan Aman, di Penanti pagi tadi berkata jelas sekali Arif Shah dan jentera pihanraya UMNO-BN telah melakukan kesalahan di Pilihanraya Kecil Permatang Pauh.

“Arif Shah mungkin tidak dapat menafikan kononya jentera pilihan rayanya yang bayar bagi pihaknya untuk membayar sebegitu bayak orang untuk mendapatkan maklumat.

KeADILan akan melaporkan perkara berkenaan perkara tersebut kepada MAFREL dan Suruhanjaya Pilihan raya ( SPR) dalam masa terdekat, katany lagi.

Dalam satu temubual dengan akhbar Sin Chew Daily pada 22 Ogos lalu, Arif telah mengaku bahawa beliau membayar sehingga RM500 kepada penduduk tempatan bagi membantu beliau di dalam kempen pilihan raya.

Media berkenaan melaporkan Arif sebagai berkata wang berkenaan adalah sebagai upah bagi mereka untuk menjadi ‘perisik’ bagi mendapatkan maklumat mengenai jentera pilihan raya Pakatan Rakyat.

Dalam pada itu, satu laporan polis telah dibuat oleh seorang penduduk tempatan berkaitan pengakuan Arif dalam laporan akhbar berkenaan.

Penduduk tempatan berkenaan, Abu Bakar CK Mohamed dari Prai, Pulau Pinang telah membuat laporan terhadap salah laku Arif Shah

Menurut laporan polis yang dibuat oleh Abu Bakar, membayar upah pekerja pilihanraya selain daripada yang dibenarkan oleh Akta Kesalahan Pilihanraya 1954 terutama sekali Seksyen 21 Akta tersebut yang dengan jelas melarang membayar seseorang bagi tujuan memancing undi.

Dalam laporan berkenaan, beliau menambah perbuatan tersebut juga terjumlah kepada kesalahan penyogokan seperti yang dilarang di bawah Seksen 10 Akta yang sama boleh menyebabkan kelayakan calon BN bertanding dilucutkan.

Sehubungan itu, lapornya beliau selaku pengundi di kawasan Parlimen Permatang Pauh membuat laporan ini agar sesuatu siasatan dibuat dengan kadar segera bagi menjamin integriti Pilihanraya Kecil Permatang Pauh.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |