+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, August 24, 2008

Keluar Awal Mengundi - Pesan Anwar Kepada Penduduk Permatang Pauh


Suara Keadilan

PERMATANG PAUH 24 Ogos (SK)- Ketua Umum KeADilan, Anwar Ibrahim menyeru penduduk di Permatang pauh agar bersama-sama menolak segala penipuan dan kezaliman yang dilakukan oleh Umno dan Barisan Nasional.

Beliau yang juga calon Pakatan Rakyat di pilihan raya kecil Permatang Pauh berkata demikian dalam ceramah yang diadakan di padang Awam, Taman Guar Perahu di Dun penanti Permatang pauh malam tadi.

Pesanan beliau supaya pengundi-pengundi di Permatang Pauh menunaikan tanggungjawab mereka pada pilihan raya kecil kali ini disambut dengan laungan takbir dan reformasi dan kemudiannya diikuti oleh tepukan gemuruh dari 5,000 penyokong yang hadir di ceramah berkenaan.

“Keluarlah awal pada hari pengundian 26 Ogos ini dan tunaikan tangungjawab anda semua. . rakyat Permatang Pauh perlu menolak segala fitnah jahat yang dilakukan oleh kerajaan Barisan Nasional terhadap Pakatan Rakyat seperti mempergunakan agama dan memainkan sentimen perkauman,” katanya lagi.

Menurutnya, pilihan raya kecil di Permatang Pauh merupakan masa untuk rakyat di kawasan terbabit melakukan satu anjakan bagi menolak segala kezaliman dan politik jahat yang dilakukan oleh Umno dan Barisan Nasional, sekaligus membawa perubahan baru di negara ini.

Anwar menambah ekonomi negara menjadi mundur kerana negara ini diperintah oleh pemimpin yang rasuah dan hanya mementingkan segelintir individu.

Ceramah perdana tersebut turut dihadiri oleh ulama terkemuka tanahair yang juga merupakan Timbalan Mursyidul Am Pas, Harun Din, Naib Presiden KeADILan, Azmin Ali dan beberapa pemimpin Pakatan Rakyat.

Sebelum itu, Harun Din ketika menyampaikan amanat beliau dalam ceramah perdana itu menjelaskan tentang pelbagai perkara menyentuh pertuduhan liwat Anwar dan sumpah yang dilakukan oleh Saiful dari perspektif undang-undang Islam.

Beliau memetik ayat-ayat Al Quran dan sejarah yang berkait dengan pertuduhan zina dan liwat serta menjelaskan konsep pengertian muhabalah dari sudut perundangan Islam.

“Sumpah laknat yang terdapat dalam Islam di disebut sebagai sumpah Li’an iaitu sumpah yang hanya dilakukan oleh pasangan suami isteri sekiranya berlaku pertuduhan zina yang tidak berjaya dibuktikan.

Kegagalan masyarakat Islam hari ini memahami perundangan Islam telah menyebabkan timbul pelbagai kekeliruan di kalangan masyarakat kerana tidak kembali kepada ajaran Islam dan berpegang dengan ajaran Al-Quran dan Hadis,” katanya lagi mengulas isu sumpah yang dilakukan oleh Saiful Bukhari Azlan terhadap Anwar.

Menurutnya, pertuduhan liwat adalah tuduhan yang besar dalam Islam yang memerlukan empat orang saksi. Tambah beliau, sekiranya pertuduhan itu tidak dapat dibuktikan, maka si penuduh wajib dijatuhkan hukuman kazaf.

” Pasal itu maka umat islam sepatutnya mengambil iktibar dari kejadian mutahir ini, yang kebetulan pula kejadian sekarang berlaku hampir pada pilihanraya, adakah ia untuk kegunaan pilihanraya atau tidak, tuan-tuan menjadi hakim, tetapi saya bimbang apabila hal-hal yang menyentuh hukum agama Allah ini, ada orang yang mempermudahkan hukum Islam itu lalu menjadi haru biru.” ujarnya lagi

Ceramah yang bermula pada pukul 9.00 malam itu mengakibatkan kesesakan teruk sejauh lebih 5 kilometer ke jalan menuju ke tempat ceramah berkenaan dan jalan-jalan sekitarnya.

Tinjauan Suara keADILan mendapati, kesukaran mencari tempat letak kenderaan menyebabkan sesetengah penyokong terpaksa berjalan kaki sejauh lebih satu kilometer untuk ke tempat ceramah tersebut.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |