+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, September 8, 2008

49 anggota BN-BBC ke Taiwan, 'cuti' dipendekkan hanya 8 hari

Mstar Online

08-09-2008 04:55:29 PM
Oleh ARIFFUDDIN ISHAK dan NURUL AIN MOHD HUSSAIN

(Dikemas kini) PETALING JAYA: Kelab Penyokong-penyokong Kerajaan Barisan Nasional (BN-BBC) memulakan lawatan sambil belajar ke Taiwan petang ini - program 'bercuti' yang mencuri perhatian banyak pihak sejak pertengahan minggu lalu, - tetapi hanya melibatkan 49 anggotanya.

Mereka terdiri daripada Ahli Parlimen dari Sabah dan Sarawak yang masing-masing sepuluh orang dan bakinya dari Semenanjung.

Daripada jumlah itu, 41 wakil rakyat berlepas hari ini manakala yang lain esok termasuk Pengerusi BN-BBC, Datuk Seri Tiong King Sing.

Rombongan hari ini menaiki pesawat China Airlines and Cathy Pacific masing-masing pukul 2.20 petang dan 1.45 petang.

Antara Ahli Parlimen yang menyertai program itu ialah Datuk Ismail Kasim (Arau), Datuk Paduka Abu Bakar Taib (Langkawi), Datuk Mohd Jidin Shafee (Setiu), Mohd Nor Othman (Hulu Terengganu), Matulidi Jusoh (Dungun), Shamsul Anuar Nasarah (Lenggong), Mohd Nizar Zakaria (Parit), Lee Chee Leong (Kampar), Mohamad Shahrum Osman (Lipis), Ismail Haji Mohamed Said (Kuala Krau), Datuk Md Sirat Abu (Bukit Katil), Datuk Baharum Mohamad (Sekijang), Chua Tee Yong (Labis), Dr Mohd Puad Zarkashi (Batu Pahat), Liang Teck Meng (Simpang Renggam), Datuk Halimah Mohd Sadique (Tenggara), Tan Ah Eng (Gelang Patah), Datuk Tajuddin Abdul Rahman (Pasir Salak), Datuk Wira Ahmad Hamzah (Jasin), Datuk Ismail Haji Abdul Muttalib (Maran) dan Abdul Rahman Bakri (Sabak Bernam).

Manakala dari Sabah dan Sarawak pula ialah Datuk Ronald Kiandee (Beluran), Datuk Dr Makin @ Makcus Mojigoh (Putatan), Rosnah Haji Abdul Rashid Shirlin (Papar), Datuk Ir. Edmund Chong Ket Wah (Batu Sapi), Datuk Chua Soon Bui (Tawau), Datuk Juslie Ajirol (Libaran), Salleh Kalbi (Silam), Datuk Sapawi Haji Amat Wasali (Sipitang), Raime Unggi (Tenom), Nancy Haji Shukri (Batang Sadong), Masir Anak Kujat (Sri Aman), William @ Nyallau Anak Badak (Lubok Antu), Ding Kuong Hiing (Sarikei), Datuk Richard Riot Anak Jaem (Serian), Ago Anak Dagang (Kanowit), Datuk Seri Tiong King Sing (Bintulu), Hasbi Habibollah (Limbang), Henry Sum Agong (Lawas) dan Norah Abdul Rahman (Tanjong Manis).

Ia dinyatakan oleh Timbalan Pengerusi BN-BBC yang juga Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Mokhtar Radin yang ditemui di KLIA, Sepang pagi tadi.

Sebelum ini, BN-BBC yang mempunyai 78 anggota telah merancang untuk mengadakan lawatan selama 12 hari bermula semalam.

Malah, sebelum ini ini program tersebut banyak dikaitkan dengan 'usaha menghalang' sasaran pembangkang membentuk kerajaan persekutuan menjelang 16 September ini.

"Mereka yang tidak pergi ada komitmen lain. Lawatan ini tiada kaitan dengan sasaran Pakatan 16 September ataupun ura-ura melompat parti.

"Hanya lawatan sambil belajar bagi mendalami bidang pertanian. Masanya adalah secara kebetulan, lawatan ini sudah dirancang tiga bulan yang lalu," kata beliau kepada wartawan di KLIA.

Semalam, Tiong berkata, pihaknya memutuskan untuk memilih Taiwan, bukannya China disebabkan kesuntukan masa.

“Memang pada asalnya kami hendak melawat China tapi kerana masa tidak cukup untuk menguruskan visa, kami mengambil keputusan untuk ke Taiwan,” kata beliau kepada mStar Online.

Jelasnya, disebabkan umat Islam sedang menjalani ibadah puasa dan akan menyambut Aidilfitri awal bulan depan, maka tempoh lawatan itu dipendekkan menjadi lapan hari.

Bagaimanapun jelas Tiong, mereka akan tetap ke China dalam lawatan akan datang, kemungkinan selepas berakhirnya sesi sidang Dewan Rakyat semasa.

Hanya dua ahli Parlimen termasuk Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Peter Chin mengadakan lawatan kerja ke beberapa negara Eropah mulai semalam.

Kelmarin, Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri telah menafikan lawatan sambil belajar BN-BBC itu ada kaitan dengan strategi BN menghalang usaha Pakatan Rakyat yang mahu menubuhkan kerajaan persekutuan.

Sementara itu semalam Bung Mokhtar menjelaskan kepada mStar Online bahawa: "kita akan ke sana (Taiwan) tengah hari esok, selama lapan hari."

Terdapat segelintir ahli Parlimen pula tidak dapat menyertai lawatan itu kerana menunaikan umrah dan akan mengikut lawatan kerja menteri ke luar negara, jelas beliau.

Bung Moktar berkata, beliau dan Tiong sendiri akan turut serta dalam lawatan itu yang bertujuan untuk meneroka teknologi pertanian dan perindustrian.

Tambah beliau, semua anggota yang menyertai lawatan tersebut akan berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pukul 11 pagi ini.

Program kelab itu akan diuruskan oleh Pejabat Persahabatan dan Perdagangan Malaysia di Taipei, kata beliau.

Ditanya sama ada lawatan itu ditaja oleh mana-mana pihak, Bung Moktar berkata, semua perbelanjaan ditanggung sendiri oleh mereka.

Minggu lalu, timbul desas-desus ahli-ahli Parlimen BN akan mula 'bercuti' di luar negara mulai Isnin ini sehingga minggu ketiga September - tempoh yang dianggap sebagai kritikal menjelang pembentukan kerajaan baru.

Bagaimanapun Pengerusi dan Timbalan Pengerusi BN-BBC menafikan cuti itu - yang dikenali sebgaai lawatan sambil belajar ke luar negara - ada kaitan dengan sasaran Pakatan Rakyat untuk membentuk kerajaan pada 16 September ini.

Dalam pada itu, ketika ditanya komen mengenai kenyataan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam yang beliau akan menemui ahli BN-BBC selepas mereka pulang bercuti daripada lawatan sambil belajar itu, Bung Mokhtar berkata:

“Benda ini hanya omong kosong. Anwar suka buat gempar saja. Selama ini pun kita tidak ke mana-mana.”

Jelasnya, dalam sejarah Malaysia belum ada kerajaan yang dibentuk dengan membeli ahli Parlimen dari parti yang memerintah.

“Dalam perlembagaan sudah termaktub perkara bentuk kerajaan ini kena gunakan cara yang betul bukan suka-suka,” katanya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |