+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, September 6, 2008

BN benar-benar dalam panik

Siasahdaily

KUALA LUMPUR, 6 Sept: Kenyataan Presiden Umno, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bahawa beliau telah meluluskan permohonan 75 anggota kelab penyokong BN untuk mengadakan lawatan keluar negara mulai 7 hingga 19 September ini melambangkan kepanikan BN.

Ini kerana, dalam kenyataannya juga Abdullah berkata, "Saya tidak akan biarkan mereka membentuk kerajaan pada 16 September."

Walaupun para pemimpinnya menyatakan cita-cita Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membentuk kerajaan pada 16 September sebagai mimpi siang hari namun tindakan pemimpin BN melambangkan kepanikannya menjelang tarikh itu.

Bahkan, Bernama terpaksa membuat kenyataan rasmi mengatakan mereka bukan di belakang SMS yang mengatakan satu sidang akhbar akan diadakan oleh parti-parti BN di Sabah petang Jumaat semalam.

Semua ini disifatkan oleh ramai pemerhati sebagai tindakan panik BN terutama di kalangan pemimpin dan medianya "dan ini boleh menghilangkan lagi keyakinan kepada Abdullah," kata seorang pemerhati.

Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan (BBC) BN, Tiong King Sing mengesahkan pihaknya merancang untuk melawat luar negara tidak lama lagi dan sedang memilih antara Taiwan atau China sebagai destinasi mereka.

Ada juga laporan yang mengatakan mereka akan berkunjung ke New Zealand atau Australia.

Hilang keyakinan kepada Abdullah diperkuatkan lagi semalam apabila hampir kesemua bahagian Umno di Pulau Pinang berdiri teguh di belakang Datuk Ahmad Ismail yang menolak arahan pemimpin Umno agar memohon maaf kepada masyarakat Cina ekoran kenyataannya.

Ahmad mempertahankan kenyataannya adalah benar walaupun beberapa hari lalu timbalan presidennya, Datuk Seri Najib Tun Razak telah memohon maaf bagi pihak beliau. Abdullah juga dikatakan telah meminta Ahmad memohon maaf kerana permohonan Najib itu dikatakan tidak mencukupi kerana yang membuat kenyataan itu bukan Najib tetapi Ahmad.

"Abdullah adalah presiden dan juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang. Kalau semua pemimpin Umno negeri itu sudah menolak arahan dia agar Ahmad meminta maaf, apa lagi credibelity yang ada pada Abdullah," kata seorang bekas profesor sains politik dari Universiti Malaya kepada Siasah.

Sudahlah menolak untuk meminta maaf, Ahmad dalam sidang medianya mempertikaikan pula pemangku presiden Gerakan Dr Koh Tsu Koon dan berkata, "Saya kenal siapa awak dan awak adalah aktor yang baik."

Ahmad berkata, dia tidak salah. Yang salah adalah media dan pemimpin politik yang membuat tafsiran dari kenyataan media itu.

Kenyataan yang disiarkan secara panjang lebar dalam Buletin Utama TV3 malam tadi membayangkan ia dipersetujui oleh Umno, kata seorang pemerhati.

Kenyataan Ahmad dengan mendapat sokongan penuh Umno Pulau Pinang ini disifatkan sebagai mencabar kedudukan Gerakan dalam Barisan Nasional dan jika parti itu masih mahu kekal dalam gabungan itu ia benar-benar menghina anggota parti itu terutama dari kaum Cina.

"Jika sebelum ini Gerakan mengkaji kedudukannya dalam BN, dengan sidang akhbar Ahmad bersama para pemimpin Umno Pulau Pinang dan disiarkan secara besar-besaran dalam media yang dikawal Umno malam tadi, Gerakan boleh dianggap tidak ada 'telor' lagi kalau masih mahu kekal dalam BN," kata seorang pemerhati.

"Sekarang ini bukan Cina sahaja yang marah dengan kenyataan Ahmad itu bahkan India juga," kata bekas pensyarah sains politik UM itu yang sebelum ini adalah penyokong kuat Datuk Seri S Samy Vellu, presiden MIC.

Bagi beliau, masyarakat Malaysia tidak terkejut selepas ini jika semua orang bukan Melayu akan meninggal pemimpin mereka yang mahu kekal dalam BN.

"Ini lagi teruk. Lebih baik semua parti bukan Melayu ini tinggalkan BN secara blok dan serta Pakatan Rakyat," tambah beliau.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |