+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Monday, September 8, 2008

Kerusi Pensiangan milik BN dibatal, SPR tunggu 14 hari

Mstar Online

08-09-2008 12:26:27 PM
Oleh G. MANIMARAN

(Dikemas kini) PETALING JAYA: Mahkamah Tinggi Pilihan Raya Kota Kinabalu hari ini memutuskan bahawa kemenang kerusi Pensiangan yang dimenangi tanpa bertanding oleh calon BN, Tan Sri Joseph Kurup (gambar) pada Februari lalu tidak sah.

Ia diumumkan di Kota Kinabalu pagi tadi.

Ia merupakan antara kerusi Parlimen yang dimenangi tanpa bertanding oleh BN dalam pilihan raya umum ke-12 awal tahun ini.

Keputusan tersebut dijangka akan membawa kepada pilihan raya kecil.

Bagaimanapun keputusan mahkamah itu boleh dirayu dan rayuan akan didengar oleh Mahkamah Persekutuan dalam tempoh enam bulan.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman ketika dihubungi berkata, pihaknya akan menentukan tindakan susulan selepas dua minggu.

"Tan Sri Joseph Kurup mempunyai masa selama 14 hari untuk membuat rayuan. Jika tiada rayuan SPR akan adakan pilihan raya (kecil) dan jika ada rayuan, kita kena tunggu enam bulan lagi untuk mengetahu perkembangan lanjut," kata beliau.

Kata beliau lagi, rayuan jika dikemukakan akan didengar oleh Mahkamah Persekutuan dalam masa enam bulan.

Mahkamah Tinggi Pilihan Raya pada awalnya menetapkan 17 September ini untuk memberikan keputusannya mengenai petisyen pilihan raya kerusi tersebut.

Bagaimanapun hakim mahkamah tersebut ketika menetapkan tarikh itu bulan lalu ada menyatakan bahawa beliau akan memaklumkan jika keputusannya diumumkan lebih awal.

Petisyem didengar oleh Hakim Pilihan Raya, David Wong Dak Wah.

Kurup merupakan Presiden Parti Bersatu Rakyat Sabah.

Kurup juga Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah menang pada hari penamaan calon 24 Februari lalu di Dewan Majlis Daerah Nabawan.

Calon Parti Keadilan Rakyat (PKR), Danny Anthony Andipai, 41, bagi kerusi Pensiangan, mengemukakan petisyen itu dan menamakan Kurup sebagai responden pertama dan Bubudan sebagai responden kedua.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |