+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, September 28, 2008

Lanun bebaskan 41 tebusan Malaysia

KAPAL tangki MT Bunga Melati 2 dan Bunga Melati 5 (kanan) milik MISC yang dirampas kumpulan lanun di Teluk Aden berhampiran Somalia dan Yemen bulan lalu.


KUALA LUMPUR - Kesemua anak kapal tangki milik Malaysia, Bunga Melati 5 yang dijadikan tebusan oleh lanun Somalia sejak bulan lalu telah dibebaskan semalam.

Pengarah Program Bantuan Pelaut Afrika Timur (EASAP), Andrew Mwangura berkata, kapal berkenaan dibebaskan bersama kesemua 41 anak kapal selepas sejumlah wang tebusan dibayar.

Mwangura berkata, pembebasan kapal Bunga Melati 5 yang membawa bahan kimia itu dibuat semalam selepas wang tebusan AS$2 juta dibuat.

"Wang tebusan itu telah dihantar oleh tentera laut Malaysia yang berada di kawasan tersebut," katanya yang dipetik Reuters semalam.

Pada 29 Ogos lalu, kapal tangki Malaysia kedua, MT Bunga Melati 5 ditawan oleh lanun tidak dikenali di perairan antarabangsa di luar pantai Yaman pada 9.50 malam.

Ada 41 anak kapal dan 36 daripadanya adalah rakyat Malaysia manakala lima lagi rakyat Filipina.

Semasa kejadian, kapal tangki, yang membawa muatan 30,000 tan metrik petrokimia, sedang dalam perjalanan ke Singapura dari Yanbu, Arab Saudi.

Pada 19 Ogos, kapal MT Bunga Melati Dua, ditawan oleh sekumpulan lanun bersenjata di Teluk Aden, antara Yaman dan Somalia.

Kapal yang membawa muatan minyak sawit dengan anak kapal terdiri daripada 29 rakyat Malaysia dan 10 warga Filipina, diserang pada kira-kira 10.00 malam, semasa dalam perjalanan menuju ke Rotterdam dari Dumai, Sumatera.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |