+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Wednesday, September 3, 2008

Media Tak Harus Takut Tegakkan Kebenaran, Kata Abdullah

Bernama


PUTRAJAYA, 3 Sept (Bernama) -- Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata pihak media tidak harus berasa takut dan berasa bersalah untuk menegakkan kebenaran.

Perdana Menteri berkata bahawa menegakkan kebenaran adalah satu prinsip yang menjadi asas untuk memastikan berlakunya keadilan.

"Berpegang dan berdirilah atas prinsip keberanan kerana kredibiliti sesebuah institusi bergantung kepada kekuatan institusi berpegang kepada kebenaran,"katanya ketika melancarkan Web TV Bernama di Pejabat Perdana Menteri di sini hari ini.

Abdullah mahu supaya teknologi komunikasi dan saluran komunikasi digunakan secara membina dengan menjadikannya instrumen mempertahankan prinsip keadilan dengan menyebarkan kebenaran berasaskan fakta dan kenyataan.

Katanya teknologi dan saluran komunikasi boleh digunakan secara "membina juga merosakkan".

Saluran berita itu boleh dilayari di laman web www.bernama-tv.com.

Saluran berita 24 jam itu disiarkan secara percuma dan boleh dilayari di seluruh dunia.

Abdullah berkata kandungan atau perisian yang menyebar dan menyuburkan bahan-bahan negatif berunsur fitnah dan memecah belah akan pasti membawa kepada kemusnahan dan keruntuhan.

Beliau berkata kerajaan sedar akan pentingnya pendekatan komunikasi yang berkesan dalam usaha kerajaan mengambil pelbagai langkah untuk memastikan ekonomi negara terus tumbuh dan berkembang.

"Dalam waktu-waktu begini, program komunikasi yang berkesan akan dapat meningkatkan kefahaman terhadap tanggungan berat kerajaan serta meningkatkan apresiasi rakyat terhadap kesungguhan usaha kerajaan untuk menjamin kesejahteraan hidup rakyat," katanya.

Abdullah berkata dengan pengenalan Bernama TV secara online, rakyat Malaysia di seluruh dunia berpeluang mengikuti peristiwa berita negara mereka secara tepat masa.

Beliau berkata perkhidmatan ini dapat membantu warga Malaysia terutama pelajar di luar negara untuk mengikuti secara langsung perkembangan yang berlaku dalam negara.

Pada masa yang sama, perkhidmatan baru ini turut membolehkan masyarakat dunia mengenali dan mengikuti perkembangan yang berlaku di Malasia, katanya.

"Suasana ekonomi dunia begitu mencabar hari ini. Penduduk di serata dunia menghadapi tekanan hidup. Kerajaan akan terus mempertekadkan azam memastikan supaya rakyat mendapat fahaman yang betul dan tafsiran yang objektif terhadap tanggungjawab dan usaha kerajaan dalam menangani cabaran ini," katanya.

Perdana Menteri mahukan Web TV Bernama menjadi pilihan utama rakyat Malaysia dan masyarakat dunia bagi mendapatkan berita yang tepat dan cepat mengenai Malaysia.

"Gunakanlah teknologi dan saluran komunikasi media ini untuk membantu usaha membina sebuah negara yang aman lagi tenteram, bertamadun dan menghormati undang-undang, warganya bersatu, hidup makmur lagi sejahtera," katanya.

Abdullah berkata beliau percaya dalam 40 tahun usianya, Bernama adalah sebuah institusi media yang matang, berpengalaman dan telah banyak menyumbang kepada perpaduan rakyat dan berjasa kepada negara.

Beliau mengucapkan tahniah dan penghargaan kepada Bernama kerana terus merintis usaha untuk memastikan rakyat Malaysia dapat berada di barisan hadapan dalam era teknologi maklumat.

"Saya gembira dengan usaha yang dirintis oleh Bernama TV terus mengembangkan akses atau jangkauan berita menerusi Internet. Ini sebenarnya satu langkah ke hadapan yang amat bermakna.

"Syabas saya ucapkan kepada Bernama TV yang berupa saluran berita TV 24 jam Malaysia yang pertama yang akan disiarkan ke merata dunia melalui Internet," katanya.

Yang turut hadir ialah Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Shahrir Abdul Samad dan Pengerusi Bernama Datuk Seri Panglima Mohd Annuar Zaini.

-- BERNAMA

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |