+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Sunday, September 28, 2008

Minyak naik 78 sen, turun cuma 25 sen - Salahuddin

Harakahdaily

Zuharman MN
Sun | Sep 28, 08 | 6:18:19 pm MYT

KOTA BHARU, 28 Sept (Hrkh) - Perdana Menteri sudah dua kali mengumumkan harga minyak turun, namun harga barang tetap melambung dan kadar inflasi mencecah paras lapan peratus.

Apakah ini menggambarkan kebijaksanaan yang ada pada pemimpin Barisan Nasional (BN) sekarang. Atau tindakan itu sekadar melepas batuk di tangga kerana krisis dalaman Umno yang semakin membarah.

Mengulas perkembangan tersebut Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayub berkata, biar pun kerajaan sudah dua kali menurunkan harga minya namun kadar inflasi kini mencecah lapan peratus.

"Ini menggambarkan kerajaan tidak mempunyai perancangan khusus dalam menangani bebanan rakyat. Tindakan kerajaan menaikkan harga minyak lebih 40 peratus pada Jun lalu mengundang kenaikan harga barangan di pasaran.

"Tetapi hari ini walaupun dua kali harga minyak diturunkan tapi harga barangan di pasaran masih mahal. Ini masalahnya kerana ketidakupayaan pemimpin yang ada sekarang," katanya pada majlis penyampaian zakat di pejabat Dun Demit di Kubang Kerian, baru-baru ini.Image

Pada Ogos lalu harga minyak diumumkan turun sebanyak 15 sen dan 24 September lalu turun lagi sebanyak 10 sen, menjadikan jumlah keseluruhan penurunan harga minyak 25 sen.

Sedangkan pada 4 Jun lalu rakyat Malaysia dikejutkan dengan kenaikan harga minyak sebanyak 78 sen iaitu peningkatan 40.6 peratus berbanding harga sebelumnya.

Salahuddin yang juga anggota parlimen Kubang Kerian berkata, berdasar kepada nisbah Dolar Amerika Syarikat dan harga pasaran minyak negara sekarang, seolah-olah rakyat menanggung subsidi kerajaan.

Pada majlis tersebut Salahuddin menyampaikan zakat kepada hampir 500 penduduk miskin di kawasan Parlimen Kubang Kerian. - mj _

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |