+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, October 31, 2008

Kes bunuh Altantuya: Peguam bela mahu panggil Raja Petra saksi

Mstar Online

KUALA LUMPUR: Peguam Kamarul Hisham Kamaruddin yang mewakili Koperal Sirul Azhar Umar berkata, pihaknya akan mendapatkan keterangan Raja Petra Kamaruddin, yang kini ditahan dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), sebagai saksi kepada anak guamnya.

"Saya ingin mendapatkan keterangan Raja Petra sebagai saksi kerana berdasarkan kenyataannya yang terkandung dalam Akuan Bersumpah beliau sebelum ini mengenai kes ini," katanya ketika ditemui di Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini.

Menurutnya, secepat mungkin beliau akan menulis surat kepada Mentei Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar bagi mendapatkan kebenaran untuk mendapatkan keterangan Raja Petra.

"Terlebih dahulu mestilah saya akan berhubung dengan peguam beliau (Raja Petra) bagi mendapatkan keizinan.

"Kemudiaan kita akan dapatkan kebenaran daripada menteri," katanya.

Tambah beliau, jika beliau gagal mendapatkan kebenaran tersebut, pihaknya akan memohon mahkamah mengeluarkan sapina untuk membolehkan menemui Raja Petra.

Selain Raja Petra, Kamarul juga menjelaskan pihaknya akan mendapatkan penyiasat persendirian, P. Balasubramaniam sebagai saksi kes ini.

Penganalisis politik, Abdul Razak Abdullah Baginda dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini daripada tuduhan bersubahat membunuh wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu.

Bagimanapun, dua anggota polis daripada Unit Tindakan Khas, Cif Inspektor Azilah Hadri, 32, dan Koperal Sirul Azhar Umar, 36, diperintah membela diri terhadap tuduhan itu.

Hakim Datuk Mohd Zaki Md Yasin yang membuat keputusan itu berkata beliau mendapati bahawa pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie terhadap Abdul Razak, 48.

Mahkamah menetapkan 10 November ini untuk Azilah dan Sirul Azhar membela diri.

Azilah dan Sirul Azhar mempunyai tiga pilihan untuk membela diri iaitu memberi keterangan bersumpah, memberi keterangan dalam kandang tertuduh atau berdiam diri. Kedua-duanya memilih untuk memberi keterangan bersumpah.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |