+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Tuesday, November 18, 2008

Anwar: Pakatan pertahan Islam dan hak istimewa Melayu

Malaysiakini

Jimadie Shah Othman | Nov 17, 08 12:30pm

Ketiga-tiga parti anggota Pakatan Rakyat menerima kedudukan hak istimewa orang Melayu, bahasa Melayu dan agama Islam sebagai agama persekutuan sepertimana terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan, kata Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini.

Menurut beliau, isu berhubung perkara itu tidak perlu dirisaukan lagi kerana persefahaman mengenainya telah dibuat antara ketiga-tiga parti anggota Pakatan - PKR, DAP dan PAS.

Malah, tegas Anwar lagi, kenyataan bahawa kesemua pihak telah bersetuju mengenai perkara itu, telah dikeluarkan pada 8 September lalu.

Kenyataan tersebut atara lain menegaskan bahawa Pakatan sekali lagi mengulangi pendirian menjunjung prinsip-prinsip dasar yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Ini termasuk soal-soal dasar seperti kedudukan Islam sebagai agama persekutuan dan menjaminkan kebebasan mengamalkan agama lain, kedaulatan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, dan mempertahan hak bahawa ibunda, kedudukan kedaulatan dan institusi Raja-raja Melayu serta kedudukan hak istimewa orang Melayu dan bumiputera, serta hak-hak semua kuam yang telah dijamin oleh Perlembagaan.

Menurut kenyataan itu lagi, berdasarkan prinsip-prinsip perlembagaan tersebut, Pakatan menolak sekeras-kerasnya pendekatan politik perkauman sempit.

Oleh itu, tegas Anwar, tidak timbul lagi sebarang salahfaham mengenai isu yang membabitkan hak istimewa orang Melayu, bahasa Melayu dan agama Islam.

Anwar menegaskan demikian dalam ucapannya di majlis perjumpaan khas dengan guru KAFA di Selangor di Shah Alam hari ini. Hadir sama ialah Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Isu lain

Mengulas beberapa isu dalam kerajaan Pakatan, Anwar mengkritik media yang dikuasai Umno yang menurutnya membuat laporan "tidak berdasarkan akhlak, moral dan etika".

Beliau merujuk kepada laporan tentang kontroversi pelantikan Low Siew Mo sebagai pemangku pengurus Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), kenaikan sewaan Projek Perumahan Rakyat (PPR) di Selangor dan keputusan Kedah meningkatkan kuota perumahan untuk bumiputera.

Ketika diminta mengulas lanjut dalam sidang media kemudiannya Anwar bagaimana menjelaskan bahawa tidak semua media yang berbuat demikian, bahkan terdapat juga yang melaporkannya dengan betul.

Mengulas sama ada Selangor boleh mengembalikan pengajaran matapelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris di sekolah-sekolah, beliau berkata:

"Ini polisi persekutuan, saya tidak rasa kita ada pilihan. Kita kena ikut kurikulum kebangsaan."

Beliau juga enggan mengulas cadangan pembubaran Majlis Peguam oleh Persatuan Peguam Muslim kerana didakwa bertindak seperti pembangkang dan sering mempersoalkan hak pribumi.

Semalam, Presidennya Tan Sri Abu Zahar Ujang dilaporkan kecewa dengan peranan badan itu sejak kebelakangan ini yang didakwanya, seolah-olah mencabar hak Melayu dan Islam.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |