+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, November 14, 2008

Campurtangan Bukan Islam boleh menimbulkan Huru-hara

Buletin Online

PDF Cetak E-mail
Ditulis oleh Wartawan Buletin
Thursday, 13 November 2008

http://buletinonline.net/images/berita13/abu%20bakar%20cik1.jpgKuala Terengganu - Tindakan pihak-pihak bukan Islam yang campurtangan dalam urusan dan hal ehwal Umat Islam dibimbangi boleh menimbulkan huru-hara.

Presiden Asian Federation Of Muslim Youth (AFMY) Dato’ Abu Bakar Chik menyatakan demikian sebagai respon kepada tindakan dua NGO bukan Islam yang membantah keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan baru-baru ini.

Beliau berkata tindakan Katagender dan Food-not-Boms yang mengadakan demonstrasi membantah keputusan Majlis Fatwa mengharamkan Pengkid adalah tindakan ekstrims, keterlaluan dan amat berbahaya kerana boleh menganggu-gugat keharmonian dan keselamatan Negara.

Beliau turut meyokong kenyataan Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim)
Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz yang berkata fatwa yang dikeluarkan adalah sebagai panduan kepada umat Islam bagi menyelamatkan generasi muda melakukan perkara dilarang agama.

“Fatwa Majlis adalah untuk Islam, bagi melindungi umatnya di Malaysia dari terjebak dengan kegiatan haram disisi Islam,
“ia tidak ada kena mengena dengan bukan Islam, mengapa mereka (dua NGO bukan Islam) campurtangan dalam hal ehwal orang Islam,”kata Dato’ Abu Bakar ketika dihubungi Buletinonline kelmarin.

“Saya menyokong apa yang dinyatakan oleh Sheikh Abdul Aziz (Pengarah Jakim),
“apa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa adalah selaras dengan pandangan Islam dan ianya adalah betul,”tambahnya.

Beliau juga berharap semoga umat Islam d negara ini sama-sama menerima dan mengambil keputusan yang baik itu dan dapat sama-sama menurutinya.

http://buletinonline.net/images/berita13/paksheikh1.jpgOleh yang demikian beliau menyeru semua umat Islam agar bersatu dan lebih prihatin terhadap isu-isu berkaitan Islam.

“Bersempena kedatangan bulan Zulhijjah, yang mana ia merupakan bulan Haji. bulan berkumpulnya Umat Islam dari seluruh dunia dari pelkbagai bangsa dan keturunan,

“umat Islam seluruh dunia wajar bersatu dan cukuplah menjadi teladan dan pengajaran kepada kita tentang penderitaan Umat Islam hari ini, yang berlaku disebabkan campurtangan golongan dan pihak bukan Islam terhadap Negara-negara Islam,”tambah beliau.

Dalam perkembangan yang sama sebuah NGO Melayu Islam, Ikatan Anak Watan Negeri Terengganu (Ikhwan) turut menggesa supaya badan-badan dan NGO bukan Islam supaya jangan mencampuri urusan yang berkaitan hal dalaman umat Islam.

Jurucakap Ikhwan Kuala Terengganu, Sheikh Said Sheikh Ahmad, 70, (gambar) berkata fatwa Pengkid adalah fatwa untuk umat Islam dan bangsa Melayu.

Beliau berkata sekiranya bangsa lain atau ugama lain membenarkan dan merasakan ia baik bagi mereka, maka bagi umat Islam ia tidak ada apa.

“Apa yang di putuskan majlis Fatwa adalah ‘for muslim’ (untuk umat Islam), I repeat for muslim only (saya ulangi untuk umat Islam sahaja), why this Katagender and Food-not-Bombs and this Ivy Josiah, camputangan,”ujarnya.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |