+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, November 1, 2008

Eurocopter dan konspirasi Gani Patail: BPR digesa bertindak

Suara Keadilan

Kenyataan Akhbar

BPR Digesa Terus Bertindak Ke Atas Kes Eurocopter & Siasatan Kes Mata Lebam Anwar Ibrahim

Angkatan Muda Keadilan Malaysia (AMK) ingin menggesa pihak Badan Pencegah Rasuah (BPR) untuk meneruskan siasatan ke atas pembelian Eurocopter yang dilakukan oleh kerajaan pada September lepas.

Meskipun Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi merangkap Menteri Pertahanan menangguhkan pembelian tersebut, tetapi itu tidak bermakna bahawa siasatan BPR juga perlu terhenti secara automatik.

Adalah sangat mendukacitakan apabila Abdullah hari ini membuat ralat bahawa berlaku kesilapan sebutan harga, di mana harga Eurocopter tersebut adalah sebanyak RM1.604 billion sedangkan semalam beliau membundarkan kepada RM1.7 billion. Ini adalah sangat memalukan dalam keadaan perkara yang menghanguskan wang rakyat sewenang-wenangnya diambil mudah oleh beliau. Harga rasmi seperti yang dijelaskan oleh Timbalan Menteri Pertahanan, Abu Seman Yusop ialah sebanyak Euro 323.7 juta bersamaan RM1.604 bilion.

AMK ingin menegaskan, bahawa tidak ada keperluan bagi BPR untuk menghentikan siasatan dalam keadaan sekarang. Kecelaruan angka dan fakta di sebalik proses pembelian Eurocopter ini jelas membuktikan ia satu pembelian yang terdesak,dan hanya dihentikan disebabkan oleh desakan bertubi-tubi oleh Pakatan Rakyat.

Dalam masa yang sama juga AMK ingin menggesa agar BPR mempercepatkan proses pendakwaan ke atas Abd Gani Patail setelah Ketua Pengarah BPR mendedahkan bahawa siasatan kes insiden “mata lebam” Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa dalam tahanan 10 tahun lalu telahpun selesai.

BPR tidak boleh melengah-lengahkan sama sekali pendakwaan kes ini memandangkan keadaan ini tidak diadili sewajarnya dalam keadaan ia akan membiarkan individu-individu tertentu terus berkeliaran dan memungkinkan penyalahgunaan kuasa yang lebih besar berlaku.

Dalam hal ini, AMK ingin menggesa agar Perdana Menteri lebih serius dengan komitmen beliau membersihkan sistem keadilan di Malaysia, dengan menggantung tugas Abd Gani dan Ketua Polis Negara, Musa Hassan agar memudahkan BPR meneruskan pendakwaan ke atas mereka.

Wang rakyat dan sistem keadilan negara adalah amanah dan tidak boleh diseleweng demi memuaskan nafsu dan tembolok politikus rakus. Justeru BPR wajar meneruskan siasatan tanpa kompromi demi mempertahankan kebenaran untuk rakyat terbanyak.

Shamsul Iskandar Mohd Akin
Ketua
Angkatan Muda Keadilan Malaysia

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |