+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, November 1, 2008

Harga beras turun 20 sen sekilogram

Malaysiakini

Nov 1, 08 3:51pm

Sejajar dengan seruan kerajaan agar peniaga menurunkan harga barangan terutamanya bahan makanan ekoran penurunan harga bahan api, harga beras di pasaran tempatan juga telah turun 20 sen sekilogram.

Ketika mengumumkan perkara itu, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Mustapa Mohamed berkata pihaknya menerima notis mengenai perkara itu dua hari lepas setelah membuat tinjauan di pasar raya seluruh negara.

"Harga beras dah turun harga pada purata 20 sen sekilogram di mana harga bagi beras tempatan 5 peratus hancur turun daripada RM2.80 kepada RM2.60

sekilogram, manakala yang 10 peratus hancur juga turun daripada RM2.70 ke RM2.50 sen sekilogram.

"Bagaimanapun harga beras 15 peratus masih kekal pada RM1.80 kerana ini beras subsidi yang harga sebenarnya RM2.30 sekilogram," katanya kepada pemberita di ibunegara hari ini.

Menurut laporan Bernama, beliau berkata harga bagi beras 15 peratus hancur tidak boleh diturunkan kerana kerajaan sudah membelanjakan sebanyak RM400 juta setahun untuk subsidi beras berkenaan.

Mustapa berkata langkah itu antara lain dapat menjaga kepentingan penanam padi di negara ini.

Kepada soalan apakah terdapat satu bentuk kawalan terhadap kos pengangkutan berikutan penurunan harga minyak baru-baru ini, beliau berkata walaupun tiada kawalan seumpama itu namun diharapkan harga barangan yang selalunya dipengaruhi secara langsung oleh kos pengangkutan, akan turut diturunkan.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |