+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Saturday, November 1, 2008

Iktiraf Kosovo, Serbia usir duta Malaysia

Mstar Online

KUALA LUMPUR:Serbia mengusir duta Malaysia ke negara itu, Saw Ching Hong ekoran keputusan Kuala Lumpur mengiktiraf Republik Kosovo sebagai sebuah negara yang merdeka dan berdaulat.

Justeru, Saw mempunyai 48 jam untuk keluar dari negara tersebut.

Awal bulan lalu Serbia turut mengusir duta negara Montenegro dan Macedonia atas alasan yang sama.

Terdahulu laporan Bernama awal pagi ini menyebut Malaysia telah mengambil keputusan untuk mengiktiraf Kosovo sebagai sebuah negara yang merdeka dan berdaulat.

Menteri Luar, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, berikutan itu, Malaysia akan mewujudkan hubungan diplomatik dengan negara berkenaan pada masa sesuai.

"Pengiktirafan Malaysia ke atas kemerdekaan Kosovo akan membantu memenuhi aspirasi rakyat Kosovo menikmati sebuah negara yang merdeka," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Kosovo mengisytiharkan kemerdekaannya dari Serbia pada 17 Februari lalu, langkah yang dibantah keras dan diisytihar tidak sah oleh Serbia.

Rusia, sekutu bersejarah Serbia, turut membantah kemerdekaan Kosovo.

Sehingga kini, 38 negara termasuk Amerika Syarikat, Britain, Perancis dan banyak negara Eropah lain mengiktiraf Kosovo yang mempunyai 2.1 juta penduduk.

Tindakan Kosovo mengisytiharkan kemerdekaan secara bersendirian itu melengkapkan perpecahan bekas Yugoslavia.

Kelmarin, Republik Albania berharap Malaysia akan mengiktiraf kedaulatan Kosovo demi menjamin keamanan dan kestabilan wilayah Balkan.

Timbalan Menteri Luar Albania, Edith Harxhi berkata, wilayah itu telah melalui pelbagai konflik dan selisih faham, dan kini masanya membiarkan peristiwa itu berlalu dan lembaran baru dibuka.

"Saya diberi jaminan bahawa kerajaan Malaysia sedang mempertimbang mengiktiraf Kosovo. Dengan berbuat demikian, ia akan mewujudkan kestabilan di seluruh wilayah Balkan," kata beliau yang sedang melakukan lawatan rasmi tiga hari ke Malaysia bagi membincangkan hubungan dua hala antara Malaysia dengan Albania.

Harxhi berkata, sejak 17 Februari lalu, sejumlah 51 negara telah mengiktiraf Kosovo.

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |