+++++Blog dalam proses pembikinan semula....terima kasih... +++++++

Friday, November 14, 2008

Jumlah suapan rasuah sehingga Oktober cecah RM45 juta

MyMetro

KUANTAN: Jumlah suapan rasuah bagi sepanjang tempoh Januari hingga Oktober tahun ini mencecah RM45 juta, kata Ketua Pengarah Badan Pencegah Rasuah (BPR) Datuk Ahmad Said Hamdan.

Berucap pada perasmian Seminar Kepimpinan Berintegriti Ketua-ketua Jabatan Negeri Pahang di sini hari ini, beliau berkata bagi tempoh itu juga seramai 548 individu ditahan terdiri 252 pegawai dan kakitangan kerajaan serta 296 sektor swasta dan orang awam yang terlibat rasuah.

“Apa yang menariknya berdasarkan kepada statistik tangkapan adalah terdapat perubahan ketara sejak beberapa tahun kebelakangan ini di mana jumlah pegawai awam yang ditangkap atas kesalahan jenayah rasuah menurun berbanding sektor swasta atau orang awam,” katanya.

Bagi tempoh berkenaan,jumlah harta yang disita ialah RM8.8 juta manakala denda yang dikutip berjumlah RM1.3 juta.

“Sepanjang tempoh itu juga, kita menerima 13,669 maklumat iaitu peningkatan 1,262 maklumat atau 10 peratus berbanding tahun lalu. Daripada jumlah itu, 1,235 kertas siasatan dibuka yang membabitkan 548 individu,” katanya.

Bercakap kepada pemberita kemudian, Ahmad Said berkata jumlah pegawai dan anggota Badan Pencegah Rasuah (BPR) akan ditambah daripada 1,000 orang kepada seramai 5,000 orang menjelang 2012 selaras dengan peningkatan maklumat berhubung jenayah rasuah serta cabaran lain yang perlu ditangani badan itu.

Katanya tugas pegawai BPR bukan sahaja mencabar dalam usaha mengumpul maklumat berhubung jenayah rasuah malah mereka terpaksa berdepan dengan pelbagai cabaran termasuk ugutan bunuh.

“Saya sendiri pernah menerima ugutan bunuh bukan pada diri, malah pada keluarga, termasuk pernah menerima keris berhubung kes rasuah.

Seminar yang dihadiri 160 peserta itu dirasmikan Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob. -Bernama

0 comments:

Carian dalam Tau Takpe

masukkan je apa-apa yg nak dicari

Tau takpe

Blog arkib berita dari pelbagai media dan blog-blog sebagai simpanan dan rujukan pemilik blog. Segala catatan pendapat dan pandangan adalah dari sudut kacamata dan tafsiran pemilik blog ini sendiri melalui pemerhatian dan kajian berkenaan isu dan fakta yang dikumpulkan. Anda dialu-alukan memberikan pendapat dan berkongsi idea dalam memantapkan blog ini.

- OrangKita (OK) -

Video mesti tengok!!!

| Web blog Tau Takpe dipaparkan sejak 20 Mac 2008 | Copyright 2007 © template by delang[at]delang-d.blogspot.com | Paparan terbaik dengan Firefox |